‘Goed luisteren en hard werken’

1 mei 2005

‘Goed luisteren en hard werken’

Pas drie jaar geleden veroverde de SP voor het eerst een plek in de gemeenteraad van Weert. Inmiddels zijn we talloze acties en initiatieven verder, en is de Weerter politiek zonder de SP haast ondenkbaar. Een gesprek met fractievoorzitter Paul Lempens. (uit de afdelingsfolder, april 2005)

Paul LempensHet gaat goed hè, met de SP in Weert…
‘We timmeren stevig aan de weg, en we merken dat we daarmee waardering oogsten van de mensen. We hebben inderdaad weinig reden tot klagen.’

Waarin schuilt jullie geheim?
‘Er is niets geheimzinnigs aan onze werkwijze: goed luisteren en hard werken.
Wat we consequent doen, is het koppelen van het raadswerk aan veel activiteiten in de stad. Zaken die we in de wijken horen, vertolken we in de raadszaal, en andersom: zaken waartegen we in de raad aanlopen, zetten we waar nodig om in actie. Bijvoorbeeld drie jaar geleden bij het Plan Gordijn voor de bouw van een enorm multifunctioneel sportcomplex in het groene gebied Sint Theunis, dat we samen met veel mensen en organisaties tegengehouden hebben.
Kijk, wij gruwen ervan om ons in het stadhuis te begraven onder alle ambtelijke raadsstukken. We zoeken actief de mensen op. Dat gaat vóór alles. En het is ook veel inspirerender. Uit de contacten met de mensen in de stad halen wij de motivatie om door te gaan, ook in situaties waarin je tegen een muur moet opboksen.’

De SP was altijd al actief. Wat maakt het uit dat je nu ook in de raad zit?
‘We kunnen nu méér. Neem bijvoorbeeld sociale werkplaats De Risse. We vragen al vele jaren aandacht voor de problemen daar. Lang waren we een roepende in de woestijn, maar sinds we in de raad zitten, wordt onze roep veel meer opgepikt. Dat heeft zeker meegespeeld bij de doorbraak in de Risseproblematiek.’

En de toekomst?

‘Gewoon doorgaan. Maar wel met méér leden en méér raadszetels. En dus met meer invloed op de gang van zaken in Weert.’

de volledige krant in pdf