'Toch weer hoop voor Pinnacle'

6 april 2005

'Toch weer hoop voor Pinnacle'

skateboardWeert - Er gloort een sprankje hoop voor de skateboarders van Pinnacle in Weert. De gemeente en de eigenaar van de skatehal aan de Straevenweg overleggen volgende week vrijdag over het openhouden van die hal, die eigenlijk vandaag op slot zou moeten. K.Bregman van de Interselect Groep uit Alkmaar, eigenaar van de skatehal, bevestigt het gesprek. Volgens hem zijn de onderhandelingen op initiatief van de gemeente Weert weer opgestart. Bij de gemeente was gisteren niemand aanwezig die dat kon bevestigen.

Bregman: ,,De gemeente doet zijn best om de hal nog anderhalf jaar open te houden. Wij zijn best bereid om daaraan mee te werken, maar dan zullen er nog wel wat obstakels genomen moeten worden.'' Welke eisen de Interselect Groep gaat stellen, wil Bregman nog niet zeggen. ,,We willen eerst volgende week het gesprek met de gemeente voeren.''

Voorzitter J.Wils van Pinnacle heeft ook gehoord van het nieuwe overleg, maar is er niet bij betrokken. ,,Ik had me er eerlijk gezegd al bij neergelegd dat we dicht zouden moeten. Vorige week hoorde ik van een ambtenaar dat er op 8 april een nieuw overleg is. Wij leven momenteel echt van dag tot dag. Tot 8 april zullen we in ieder geval openblijven.''

Volgens Wils zou de Interselect Groep insteken op een onkostenvergoeding in plaats van een huurbedrag. ,,Ze willen een vergoeding voor het feit dat sloop over een paar jaar duurder is. En ze hebben nog wat problemen met de verzekering, die het pand liever niet meer verzekert'', aldus Wils. Bregman wil niet op deze uitlatingen ingaan.

Wils zegt blij te zijn als er alsnog een oplossing komt voor de skaters. ,,Al vraag ik me wel af waar we de voorbije maanden dan mee bezig zijn geweest. Sinds de jaarwisseling weten we niet beter of we moeten de hal verlaten. Daardoor konden we niets meer organiseren. Eerlijk gezegd begrijp ik de eigenaar van de hal niet meer. Maar misschien komt hij er nu met de gemeente wel uit.''

De skatebaan, die de vrijwilligers van Pinnacle zelf in de hal hebben aangelegd, ligt er nog steeds. Formeel had die voor vandaag verwijderd moeten zijn. De vrijwilligers lieten eerder al aan de gemeente weten dat ze de motivatie niet konden opbrengen om de baan, die ze in hun vrije uren hebben gemaakt, nu te slopen.

Het laten afbreken van de baan zou de gemeente een forse kostenpost opleveren. Wethouder M.Stokbroeks liet begin deze maand weten dat het leegmaken van de hal vijfduizend euro kost. Verder zouden er nog voor ongeveer hetzelfde bedrag aan achterstallige rekeningen voor onder meer stroom- en advocaatkosten van de stichting door Weert betaald moeten worden.

De toekomst van Pinnacle is al jaren onzeker. De skaters hadden de hal aan de Straevenweg oorspronkelijk gekraakt. Later zijn er met de gemeente Weert afspraken gemaakt over bijdragen in de huur van de hal. Ook de Interselect Groep stemde daar destijds mee in. Eind vorig jaar liet de eigenaar weten dat de hal toch gesloopt zou worden. Volgens de eigenaar zijn afspraken niet nagekomen, waardoor Pinnacle nog tot uiterlijk vandaag de tijd kreeg om de hal te ontruimen.

BRON: Dagblad de Limburger, vrijdag 01 april 2005

www.rood.weert.sp.nl