Leden SP-Weert bespreken 'De SP en de Wereld'

15 maart 2005

Leden SP-Weert bespreken 'De SP en de Wereld'

13e congresOp 28 mei houdt de SP haar 13e partijcongres. Dit congres heeft als hoofdthema de internationale ontwikkelingen en de betrokkenheid van de SP daarbij als partij; het congres heet daarom simpelweg "De SP en de Wereld". Op basis van de in 1999 geformuleerde kernvisie "Heel de Mens" en de daarop gebaseerde internationale hoofdlijn, zal het congres de opstelling van SP in de afgelopen vijf jaar evalueren en uitgangspunten en initiatieven voor de komende periode vaststellen. Dat doet ze door het vaststellen van een congresstuk getiteld "Heel de Wereld".

Op dinsdag 15 maart heeft een aantal leden van de SP afdeling in Weert gesproken over het concept-congresstuk "Heel de Wereld". Voorzitter Paul Lempens leidde de bespreking: "Het stuk is prima ontvangen. Op hoofdlijnen kunnen we het helemaal onderschrijven. Op enkele punten bij de actievoorstellen in het laatste hoofdstuk hebben we opmerkingen. Voornamelijk om de voorstellen sterker en daarmee duidelijker te maken, plus enkele aanvullingen."

De avond begon met een uitleg over het congres en de procedure. Daarna hebben de leden zich gebogen over een samenvatting van hoofdstuk 10 uit de kernvisie Heel de Mens. Hieruit kwamen enkele korte discussies voort: - Zijn we, gezien het bestaan van ongelijke verdeling van de welvaart, ook voor het opnemen van economische vluchtelingen? Hoe dit onderscheid te maken. Immers stellen we dat oorlogen onder andere voortkomen uit economische achterstelling. - Het punt samenwerking 'tot wederzijds voordeel'. Hoezo wederzijds? Zou samenwerking (beter gezegd: hulp) niet ook alleen tot voordeel van het ontwikkelingsland mogen zijn? - Wie definieert de mensenrechten? Zijn we niet net zo erg als de VS als wij bijvoorbeeld Turkije onze definitie en normen van democratie en mensenrechten opleggen? Verder werd een korte video over de EU-Dienstenrichtlijn vertoond en werd wat langer stilgestaan bij de komende campagne rond het referendum over de Europese grondwet.

Het is de bedoeling dat afdelingen het concept-congresstuk dat is opgesteld door een commissie van het partijbestuur bespreken. Aan de hand van de commentaren van onder andere afdeling Weert zal een definitieve versie van "Heel de Wereld" in april worden besproken op 6 regioconferenties in het land. Op de definitieve versie kunnen amendementen ingediend worden waarover op het congres wordt gestemd. Vijf afgevaardigden van de afdeling Weert zullen deelnemen aan de regioconferenties in april en het congres in mei.

Overigens werd de bespreking gehouden in de B&W-kamer in het Weerter stadhuis. 'Kunnen we alvast oefenen', aldus een van de deelnemers.

Ook meepraten en meebeslissen over de SP? Wordt lid!