Gemeenteraad steunt Atjih Maniwelwadu

2 februari 2005

Gemeenteraad steunt Atjih Maniwelwadu

De gemeenteraad van Weert heeft een motie die is opgesteld door de SP aangenomen. Daarin besluit de raad een brief te sturen waarin een beroep wordt gedaan op Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken om Ajith Maniwelwadu een nieuwe verblijfsvergunning te verlenen.

De zes partijen (WAP, CDA, PvdA, WeertLokaal, SP en NUvT) die de motie indienden volgen hiermee het voorbeeld van SP-kamerlid Jan de Wit die Minister Verdonk vroeg een uitzondering te maken voor deze Weertenaar. Maniwelwadu verblijft reeds 12 jaar legaal in Nederland, maar kan geen aanspraak meer maken op een nieuwe verblijfsvergunning door veranderde wetgeving.

De motie zoals aangenomen door de gemeenteraad:

Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp.
De raad van de gemeente Weert in vergadering bijeen d.d. 2 februari 2005
Onderwerp: Moreel recht voor Ajith Maniwelwadu
De Raad,

Overwegende dat:
Ajith Maniwelwadu - al meer dan twaalf jaar in Weert woont,
- volledig ingeburgerd is in de Weerter samenleving,
- zelfstandig in zijn inkomen kan voorzien,
- beschikt over de nodige diploma's,
- geen aanspraak hoeft te maken op een overheidsondersteuning mits hij zijn bedrijf kan uitoefenen;
- in ons land alle mogelijkheden heeft om een zelfstandig bestaan te leiden, in tegenstelling tot zijn land van afkomst;

Er geen zwaarwegende redenen zijn om niet mee te werken aan het doel om het verblijf van Ajith in Nederland te verlengen.
Besluit om:

een brief naar de Minister van Vreemdelingenzaken te sturen, om haar te bewegen van haar inherente afwijkingsbevoegdheid gebruik te maken inzake een verblijfsvergunning voor Ajith Maniwelwadu

en gaat over tot de orde van de dag.
De fracties WAP, SP, PvdA, CDA, NUvT en WEERT Lokaal

De brief aan de minister voor vreemdelingenzaken en integratie:

Aan de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie
Postbus 20301
2500 EH Den Haag

Weert, 18 februari 2005

Kopie aan de Tweede Kamerfracties

Betreft: aanvraag verblijfsvergunning Ajith Manimelwadu

Excellentie,

Bij e-mail van 19 januari jl. heeft het Actiecomité Moreel Recht voor Ajith, vertegenwoordigd door de heer Jan Reitsema te Haarlem en de heer Peter Aquarius te Weert uw aandacht gevraagd voor de situatie van een inwoner van onze gemeente Weert, te weten de heer Ajith Manimelwadu, geboren op 24 februari 1969 in Sri Lanka. Na een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 16 december 2004 onder nummer 200406631/1. is Ajith Manimelwadu op dit moment uitgeprocedeerd.

Op grond van onderstaande redenen wenden wij ons tot u met het verzoek om gebruik te maken van uw inherente afwijkingsbevoegdheid en Ajith Manimelwadu een verblijfsvergunning te verlenen:

Ajith woont meer dan twaalf jaar in onze gemeente; is naar Weert gehaald met de intentie geadopteerd te worden; is volledig ingeburgerd in de Weerter samenleving; beschikt over de nodige diploma's; zou zelfstandig in zijn inkomen kunnen voorzien; hoeft geen aanspraak te maken op overheidsondersteuning; zou in ons land alle mogelijkheden hebben een zelfstandig bestaan te leiden, hetgeen in zijn land van herkomst als onmogelijk moet worden beschouwd; tenslotte zou het gezin waarbinnen hij als eigen zoon is opgenomen bij een uitwijzing verscheurd raken.

Omdat wij tevens de e-mail van bovengenoemd actiecomité van harte ondersteunen willen wij u verzoeken onze aanvraag zorgvuldig te beoordelen, in behandeling te nemen en Ajith Manimelwadu de gevraagde verblijfsvergunning te verlenen.

Hoogachtend,

SP-Kamerlid pleit voor verblijfsvergunning Ajith