Nederland verdient beter – Weert verdient beter!

8 november 2004

Nederland verdient beter – Weert verdient beter!

'Als je in de problemen zit, is het goed om te weten waar de oorzaak van de misère ligt.
En die oorzaak is heel duidelijk. Het grootste gedeelte van het geld dat een gemeente kan besteden komt uit Den Haag. Maar die geldkraan wordt steeds meer dichtgedraaid. De gemeente moet van deze regering dus méér doen met mínder geld.'

Een samenvatting van de inbreng van de SP tijdens de algemene beschouwingen van 2005:

De bezuinigingen van de regering op de gemeenten werden niet gesteund door de SP.
Waarom niet? Omdat de gemeente maatwerk kan leveren. Daar weet men precies wat de gevolgen zijn van al die andere bezuinigingen en maatregelen waarmee de burger wordt geconfronteerd.
Bij uitvoering van onze landelijke tegenbegroting zal de druk op gemeenten afnemen. Dat is ook berekend door het Centraal Plan Bureau (CPB). Maar de alternatieven van de SP werden in de Tweede Kamer niet gesteund door de andere partijen.

niet alleen den Haag

De problemen komen natuurlijk niet alleen maar uit Den Haag. Vorige gemeentebesturen hebben fouten gemaakt waarvan we nu nog de gevolgen ondervinden.
Een goed en goedkoop zwembad in de binnenstad slopen en aan de rand van de stad een zwembad laten terugbouwen dat ons nog steeds tonnen geld kost.
Het winkelcentrum verbouwen zonder een externe beoordeling gevolg: miljoenen duurder uit. Het foutief inschatten van de gevolgen van de fusie met Stramproy. Dat waren allemaal dure fouten en er komt er nog een bij: er is nooit gespaard voor het stadhuis

De emmer loopt over

De bezuinigingen die vanuit Den Haag bij de gemeente neerdalen, worden door de gemeente doorgespeeld naar allerlei instellingen, en zo naar de vooral kwetsbare burgers. En die burgers hebben al te maken met zoveel andere bezuinigingsmaatregelen. Het wordt dus een optelsom van een heleboel minnen.
Mensen worden gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid. Prima. Maar er zijn mensen die deze verantwoordelijkheid niet kunnen nemen omdat hen de middelen daarvoor ontbreken.
Wat doen we voor hen?

begroting 2005

In de gemeentelijke begroting worden keuzes gemaakt die niet de onze zijn. En dan gaat het lang niet altijd over geld.
Wij kiezen voor het behoud van Kwaliteit op Keent, dus geen goede betaalbare woningen slopen. Wij willen een volkshuisvestingsbeleid waarin voldoende goede en betaalbare woningen beschikbaar komen voor mensen met een laag inkomen.
Wij willen een beleid dat leidt tot oplossingen voor de woningnood onder jongeren. Wij staan voor de rechten van bijstandsgerechtigden en anderen met een minimaal inkomen. Natuur en milieu mogen niet het sluitstuk worden van de begroting. Wij willen geen subsidiebeleid dat lijkt opgezet te zijn om straks makkelijker te kunnen schrappen. Wij willen dag- en nachtopvang en een werkproject voor verslaafden. Stramproy mag niet de verliezer van de gemeentelijke herindeling worden.
En De Risse, waar de cijfertjes belangrijker zijn dan de mensen: wij willen controle op de sociale werkvoorziening en vervanging van de hele directie.
De gemeente ziet haar verantwoordelijkheid anders dan dat wij dat doen. Daarom zullen we niet instemmen met deze begroting.

Voeling met de samenleving

De werkelijkheid is anders dan de cijfertjes in de begroting. In de begroting zie je geen mensen. Want wat is de werkelijkheid? Als in Weert iets afwijkend is, is er weinig van de gemeente te verwachten. Kamerbewoners, huurders, skateboarders, de start van het hospice, vluchtelingen…. men verwijst naar anderen, neemt zelf geen verantwoordelijkheid, bezwaren worden standaard afgewezen en onzekerheid is deze groepen burgers hun deel.
Zij staan niet in de begroting, zij passen niet in een hokje, zij dringen niet door tot het stadhuis en staan buiten. De politiek en een groot deel van de ambtenaren lijken niet bekend hiermee, men functioneert in een wereldje dat op zichzelf staat, verliest zich in details en de signalen van buiten dringen niet door.

De raad zou zijn tijd beter kunnen besteden dan aan al dat vergaderen. Het oor te luisteren leggen in de samenleving, bijvoorbeeld. Misschien zouden er dan andere prioriteiten gesteld worden.

De volledige tekst van de SP-inbreng