h

'Anoniem' meldpunt De Risse niet anoniem

11 oktober 2004

'Anoniem' meldpunt De Risse niet anoniem

Enkele maanden geleden heeft sociale werkvoorziening ‘De Risse’ een anoniem meldpunt voor medewerkers ingesteld voor klachten over intimidatie op de werkvloer. Uit onderzoek van de SP blijkt dat er wordt gevraagd naar naam en telefoonnummer, waardoor deze meldlijn dus niet anoniem is.

De brief aan het college:

Aan het College van B&W van de gemeente Weert, kopie aan de raad

Betreft: ‘anoniem’ meldpunt De Risse

Weert, 11 oktober 2004

Geacht College,

Enkele maanden geleden heeft sociale werkvoorziening ‘De Risse’ een anoniem meldpunt voor medewerkers ingesteld voor klachten over intimidatie op de werkvloer. Twee telefoonnummers zijn aan de medewerkers bekend gemaakt.

Wat schetst onze verbazing?

Als je het eerste nummer belt, krijg je een geautomatiseerde voice-mail (antwoordapparaat).
Als je het tweede nummer belt, krijg je een ingesproken voice-mail bericht van een medewerker die aangeeft niet bereikbaar te zijn, maar als men naam en telefoonnummer achterlaat wordt er teruggebeld.

Het feit dat wordt gevraagd naar naam en telefoonnummer maakt dat deze anonieme meldlijn dus niet anoniem is.

Los van het voorgaande werken de meeste telefoons met automatische nummerherkenning, dus ook zonder dat er naar naam en telefoonnummer gevraagd wordt, is daardoor een melding bij de Arbodienst van De Risse te traceren.

Zowel het eerste en het laatste versterken onze stellingname dat het meldpunt buiten de Risse moet liggen. Wij dringen hierbij nogmaals aan op een extern meldpunt voor medewerkers, ex-medewerkers en hun ouders.

Graag uw mening hierover.

Namens de Socialistische Partij afdeling Weert,

Linda Haex
Paul Lempens

Beluister de voicemail van het 'anonieme' meldpunt

U bent hier