SP : De Risse weer sociaal maken

18 juni 2004

SP : De Risse weer sociaal maken

De SP zal maandag (21 juni 2004) tijdens de behandeling van de voorjaarsnota in de gemeenteraad van Weert aan de andere politieke partijen verzoeken een duidelijke uitspraak te doen over de toekomst van De Risse.

De partij wil snel tot goede voorstellen komen over het structureel verbeteren van de sociale situatie bij de sociale werkvoorziening. Volgens raadslid Paul Lempens kan dat onder andere door controle op de sociale doelstelling en het aanstellen van onafhankelijke vertrouwenspersonen.

Vooral het vorm geven van de gemeentelijke controle op de sociale doelstelling is volgens de SP gewenst. Ex-wethouder Balemans gaf in zijn afscheidsbrief al aan hoe beroerd de situatie nu is: ‘Ambtelijk is steun naar De Risse niet georganiseerd, behalve de financiële paragraaf’.
Volgens de SP is het niet verwonderlijk dat daarom structurele misstanden kunnen blijven bestaan.

Naast het verbeteren van de controle moet volgens raadslid Paul Lempens ook snel de bezem door het management bij De Risse. Lempens: ‘Bestuur en directie zijn al jaren op de hoogte van het tekortschieten van sommige leidinggevenden in het omgaan met SW’ers. Ze worden echter de hand boven het hoofd gehouden. Dat is niet in het belang van de werknemers in de sociale werkvoorziening’.

De SP zegt door haar jarenlange ervaring goede suggesties te kunnen doen aan de politiek om de situatie te kunnen verbeteren bij De Risse.