Vragen over situatie Poort van Limburg

17 februari 2004

Vragen over situatie Poort van Limburg

Tijdens de carnavalsdagen zullen veel meer personen dan toegestaan in de Poort van Limburg aanwezig zijn. Wij zijn van mening, dat het onverantwoord is om maar af te wachten en te ‘hopen dat het goed gaat’ tijdens de carnavalsdagen.

De SP in een brief aan het college:

Het college van burgemeester en wethouders
en de raad van de gemeente Weert
6000 AZ Weert
Schriftelijke vragen ex artikel 37 Reglement van Orde

Betreft: Poort van Limburg

Weert, 17 februari 2004

Geacht college, geachte raadsleden,

In de media wordt veel aandacht besteed aan het feit, dat zalencentrum Poort van Limburg zonder de vereiste gebruiksvergunning tijdens de carnavalsdagen geopend zal zijn. Alhoewel wij zoveel mogelijk willen voorkomen, dat mediapubliciteit de politieke agenda bepaalt, blijft ons in dit geval geen andere keuze. Uw college heeft de raad niet op de hoogte gesteld van zijn besluit om niet handhavend op te treden tegen deze overtreding. Over slechts enkele dagen is het carnaval en ons rest geen andere mogelijkheid meer om dit onderwerp bespreekbaar te maken.

Tijdens de carnavalsdagen zullen veel meer personen dan toegestaan in de Poort van Limburg aanwezig zijn. Het risico bestaat, dat er brand uitbreekt en er gewonden of zelfs dodelijke slachtoffers vallen.

We hebben daarover enkele vragen. Aan de hand van uw antwoorden kan worden vastgesteld of u het vertrouwen dat u geniet als dagelijks bestuur van de gemeente, en als zodanig verantwoordelijk voor de uitvoering van beleid, al dan niet heeft beschaamd.

• Zijn de berichten in de media met daarin uw uitspraken correct weergegeven?
  • Wat zijn de argumenten voor uw college om niet handhavend op te treden?
  • Wat zijn de argumenten voor uw college om niet de adviezen van deskundigen te volgen?
  • Hoe verhoudt zich deze beslissing tot de wet- en regelgeving op dit punt, bv. de beginselplicht tot handhaving voor de overheid?
  • Bestaat er een rampenbestrijdingsplan voor het geval er iets misgaat in dit zalencomplex?
  • Bent u met ons van mening, dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft, ook op het gebied van het naleven van de geldende regelgeving?
  • Welke risico´s loopt de gemeente als er ongelukken gebeuren? Hoe groot is de kans, dat burgers de gemeente met succes aansprakelijk stellen voor schade of ongevallen?

Wij zijn in elk geval van mening, dat het onverantwoord is om maar af te wachten en te ‘hopen dat het goed gaat’ tijdens de carnavalsdagen. Hebben we dan echt niets geleerd van rampen als die in Volendam en Enschede?

Met vriendelijke groet,

Paul Lempens