Red de skateboardhal op Fatima nu!

11 september 2003

Red de skateboardhal op Fatima nu!

Pinnacle.Woensdagavond zaten SP en WAP met een groep van zeker 30 skateboarders en enkele ouders bij elkaar. Jongeren, die in actie komen voor het behoud van de skateboardhal die ze, weliswaar vanuit de illegaliteit, van onderen hebben opgebouwd. Een echt burgerinitiatief dat voorziet in een behoefte voor jongeren. Echte marktwerking, dat moet de VVD toch aanspreken! Een voorziening voor de jeugd, waar een coalitie die zegt voor vergroening te gaan in de programmabegroting, op zijn minst niet tegen moet zijn.

Een groepje ondernemers, dat alles goed probeert aan te pakken, en een Stichting zijn geworden plus een bedrijfsplan hebben opgesteld, daar moeten we toch blij mee zijn?
Of geldt een goed ondernemersklimaat in Weert niet voor hen die jong en sportief en creatief gericht zijn?

Weert wil een evenementenstad zijn. Maar in de commissie EZ mauwt men over de ‘aantrekkingskracht’ van de skateboardhal op de (internationale) regio! Dus wél een kermis met honderdduizenden bezoekers, een kerststal met God weet hoeveel mensen, een Sinterklaashuis, Winter Wereld Weert-ijsbaan (ook ondersteund met een garantiesubsidie). Maar wanneer het gaat om jongeren waar NIEMAND last van heeft, is het een probleem? Wij snappen dat niet. En de jongeren ook niet.

Een skatehal (zoals die op de Gr Hornelaan) is iets heel anders dan een skateboardhal. Skaten, dat is op dure rollerskates met een duur pakje in een klasje sporten.
We praten hier over een skateboardcultuur waarvan u haast niet kunt vermoeden wat dit betekent. Ga daarom zeker eens een kijkje nemen op de Straevenweg.

De meeste raadsleden zijn wat ouder dan ik. Maar ze moeten niet de fout maken om deze jongeren op straat te zetten. Hoeveel kost een stadswacht die ze overal moet wegjagen of bekeuringen moet geven? Dat kan de gemeente echt VEEL beter besteden aan een garantiesubsidie of een starterskrediet. Dat is preventief, positief stimuleren, en niet repressief hakken op de jeugd.

Inmiddels is samen met ouders en bewonersorganisatie binnenstad een platform opgericht om de Skateboardbaan op Fatima te redden. Het is ‘skate or die’. Laten we verdere onrust vermijden en de Pinnacle bevrijden. Geen skateboarders overal, maar gun ze de hal. Geen hangplek, maar doeplek. Positief, creatief, actief – draai het niet de nek om, alsjeblief.

Paul Lempens,
bestuurslid SP-Weert