Café Toerist moet tuin slopen

9 april 2003

Café Toerist moet tuin slopen

Het illegaal aangelegde park bij café-restaurant De Toerist aan de Maaseikerweg in Tungelroy moet weg. Ondanks zo'n vijftig steunbetuigingen en brieven van Weertenaren, die vinden dat de fraaie tuin moet blijven. Met uitzondering van de Weerter Aktie Partij (WAP) waren álle politieke partijen het erover eens dat eigenaar A.van der Weide de tuin in zijn oorspronkelijke agrarische staat moet terugbrengen.

Artikel in Dagblad De Limburger van woensdag 9 april 2003

,,Hij heeft kapitaal uitgegeven, zonder dat er ook maar één vergunning was'' voor zijn prieeltjes, watervallen en wandelpaden. Hij is ,,willens en wetens'' doorgegaan. Ook na dringende ambtelijke adviezen om met de aanleg te stoppen. Hij heeft van de rechtbank in Roermond tot aan de Raad van State in Den Haag alle processen verloren. J.Berckmans (Weert Lokaal) en P.Sijben (CDA) stipten hiermee gisteravond, op de derde avond van de raadsvergadering, de essentie aan.
De WAP had 'De tuin van de Toerist' opnieuw ter sprake gebracht. Volgens raadslid J.van den Boogaard waren er na een oproep heel wat steunbetuigingen binnengekomen. ,,Blijkbaar is die tuin belangrijk voor de mensen. Het is kapitaalvernietiging, zeggen ze. Welke meerwaarde heeft het nou om zo'n mooie tuin weer in een akker te veranderen? Café De Toerist is nu een aangename tussenstop, met een prachtige goedkope recreatieve voorziening. Na veertig jaar rommelen ligt er nu tenminste iets moois.''

PvdA-raadslid L.Heuvelmans liet weten dat de politiek niet beoordeelt of iets mooi is of niet. ,,Wij kijken of iemand voldoet aan het bestemmingsplan. Als we dit toestaan, wat doen we dan met autobedrijf Coenen aan de Roermondseweg? En met sportcentrum Vitae, dat daar op termijn ook weg moet?''

M.Lempens (VVD) vond de toon in de brieven van de burgers best hard. ,,Er wordt ons 'geen betrokkenheid' verweten, en 'bekrompenheid'. Maar als je goed wil besturen, kun je niet anders. Als bij hun iets illegaals voor hun deur wordt gezet, verwachten ze ook van ons dat we de eigenaar daarop aanspreken.'' SP'er P.Lempens: ,,De mensen vinden het een mooie tuin, maar de mensen willen ook dat we regels handhaven.

Dat laatste is belangrijker. De SP kan dit uitleggen. De rechter heeft gezegd: afbreken. Als we de tuin legaliseren, waar beginnen we dan aan? Dan kan iedereen wel illegaal gaan bouwen.'' D66-raadslid J.Vossen vroeg zich af hoe de procedure nu verder ging. Wethouder R.Verheggen (Ruimtelijke Ordening) zei dat er inmiddels tot twee keer toe dwangsommen zijn opgelegd en de derde is bijna onderweg.

Het college buigt zich nog over twee verzoeken van Van der Weide: om de tuin toch als privé-tuin te mogen gebruiken en handboogschutterij de Batavieren Treffers onderdak te verschaffen. Berckmans vindt dat deze topclub snel geholpen moet worden, maar wat zijn fractie betreft, geen onderdak krijgt bij De Toerist.