Natuur te duur? Kortzichtig bestuur!

12 januari 2003

Natuur te duur? Kortzichtig bestuur!

Op zondag 12 januari hebben leden van de SP uit heel Limburg, waaronder Weert en Nederweert, actie gevoerd voor de natuur. Samen met een IVN-gids, provinciaal lijsttrekker Edwin Bus, actievoerders en andere belangstellenden werd er een lange wandeling door het natuurgebied Brunsummerheide gemaakt.

Zo werd op een ludieke manier geprotesteerd tegen het beleid van het kabinet om te bezuinigen op de aankoop van natuurgebieden.

De huidige regeringspartijen hebben flink bezuinigd op de aankoop van natuur. De plannen die er waren voor een ecologische hoofdstructuur liggen in de ijskast en de natuur die er al is zal verder versnipperen. Kwalitatief en kwantitatief zal de natuur er onder CDA, VVD en LPF op achteruitgaan.

Woordvoerder Paul Lempens: 'De overheid gaat wel meer asfalt aanleggen, villawijken in natuurgebieden bouwen, maar heeft geen aandacht heeft voor iets dat voor latere generaties zo belangrijk is. Plekken waar dieren ongestoord kunnen leven en waar mensen in alle rust van kunnen genieten. Daarvoor wilden wij een daad stellen'.

Door de SP-ers werd daarom een stuk natuurgebied met lint afgezet en werden er borden geplaatst met de tekst 'Natuur te duur? Kortzichtig bestuur!' In alle andere provincies werd op dezelfde dag op eenzelfde manier ook actie gevoerd.