'Toch opknapbeurt voor zwembad De IJzeren Man'

11 september 2002

'Toch opknapbeurt voor zwembad De IJzeren Man'

"Met de rug tegen de muur' heeft de Weerter gemeenteraad gisteravond besloten zwembad de IJzeren Man voor ruim 840.000 euro te renoveren. De meeste partijen vonden het zwembad als voorziening voor de Weerter burgers té belangrijk om zomaar te sluiten.

Een artikel in Dagblad de Limburger van 9 september 2002:

De partijen hadden wel aanvullende eisen. Zo liet T. Halfers (Weert Lokaal) weten dat hij begin volgend jaar een toekomstvisie over het zwembad verwacht. Daarin moet onder meer duidelijk staan wat de concurrentiepositie van het Weerter badencomplex is. D66'er J. Vossen: "Kies je voor een bad dat moet concurreren met de Tongelreep in Eindhoven of kies je voor een basisbad, passend bij Weert? Wij kiezen voor het laatste.' Wethouder M. Stokbroeks zei op 1 oktober met de zwembaddirectie een gesprek te hebben, over de toekomst van het bad.

J. Cardinaal (VVD) vroeg in elk geval om een onderzoek naar de privatisering van het zwembad. "Dan kunnen we ondernemers zoeken die daarin geïnteresseerd zijn', zei de VVD'er. "Mensen die hele gebied willen exploiteren en er misschien wel een hotel bij willen bouwen.' De PvdA en het CDA voelen voorlopig niks voor privatisering.

P. Lempens (SP) wilde vooral weten wie het bad gebouwd heeft en of de gemeente de wanprestaties nog op die bouwer kan verhalen. De baden vertonen namelijk nogal wat mankementen. Zo valt het plafond van het golfslagbad bijna naar beneden en lekt door een deel van de vloeren chloorwater naar de kelder. Hoewel de aannemer - volgens Stokbroeks bouwbedrijf Scheepers uit Roermond - de lekkages in 2001 heeft gerepareerd, lekt het nog steeds. Het is met name funest voor de technische installaties die onder de baden in de kelder staan.

De SP'er wierp de vraag op of het geen tijd werd voor een lokale 'parlementaire enquête'. Om uit te zoeken wie waar verantwoordelijk voor is geweest en hoe de aanbesteding is gelopen. Wethouder Stokbroeks reageerde helemaal niet op deze suggestie. De overige partijen waren gereserveerd: "dat moeten we intern bespreken'. Lempens ging er verder niet op in, maar zei in een schorsing eerst te moeten uitzoeken of zo'n 'enquête' à la de bouwfraude op lokaal niveau wel mogelijk is. "Ik kom daar nog op terug', zei hij. Volgens Stokbroeks is de aannemer nog steeds bezig met de reparaties van het bad, maar dat laat onverlet dat vanwege de veiligheid een grootscheepse renovatie nodig is.