'Parlementaire enquete over debâcle zwembad de IJzeren Man'

19 september 2002

'Parlementaire enquete over debâcle zwembad de IJzeren Man'

In de gemeenteraadsvergadering van woensdag 18 september vroeg SP'er Paul Lempens zich af of het geen tijd werd voor een lokale 'parlementaire enquête', om uit te zoeken wie waar verantwoordelijk voor is geweest en hoe de aanbesteding destijds is gelopen.

De overige partijen waren gereserveerd: 'dat moeten we intern bespreken'. Lempens komt er op terug tijdens de algemene beschouwingen, begin november. Bouwbedrijf Schepens, initiatiefnemer van het plan-Gordijn, heeft destijds het bad gebouwd.
Sinds de bouw moeten er jaarlijks tonnen bij van de gemeente, is er sprake van slecht onderhoud, bestuurlijke crises en is het bad nog steeds geen paradijs. Voorlopig dieptepunt was het bedrag van 2 miljoen gulden dat de gemeente nu moet uitgeven om te voorkomen dat het plafond niet naar beneden komt en zodat andere noodzakelijke renovatie-werkzaamheden kunnen worden gedaan.

Het betoog van de SP in de raad gisteren:

De heer P.P.E. Lempens: Mijnheer de voorzitter. Aan het zwembad De IJzeren Man wordt een gigantisch bedrag uitgegeven, waarmee wij overigens geen probleem hebben. Wel willen wij weten door welke bouwondernemer en aannemer het zwembad destijds is gerealiseerd en wie in die tijd het plan heeft geïnitieerd. Benieuwd zijn wij verder of de gemeente nog zaken doet met deze maatschappij, of van plan is dat in de toekomst weer te doen. Is het niet verstandig dat in het vervolg na te laten? Voorts is bij de SP de vraag gerezen of de onderhoudskosten niet op genoemde commerciële partij te verhalen zijn wegens wanprestatie. Mijn collega’s leg ik de vraag voor of het geen tijd wordt voor een lokale parlementaire enquête, in de nieuwe Gemeentewet ‘recht van onderzoek’ geheten, over de gang van zaken rond het zwembad sinds de jaren ’80, waaronder de aanbesteding, de verantwoordelijkheden van de gemeente, de politiek en de bouwwereld en de verantwoordelijkheid voor het verdwijnen van een prachtig, goedkoop doelgroepenzwembad De Rog uit de binnenstad van Weert, om dat te vervangen door een subtropisch zwemparadijs, dat geen paradijs bleek te zijn, maar een gigantische miskleun van hier tot Tungelroy. Graag hoor ik van mijn collega’s, hier gezellig vanavond bijeen, wat zij hiervan vinden.

Wethouder Stokbroeks: De SP-fractie kan ik mededelen dat bouwbedrijf Scheepers uit Roermond destijds het zwembad heeft gerealiseerd en dat planbureau Jonge medio jaren ‘80 het plan heeft ingediend om ter plekke van het zwembad De IJzeren Man het gedeelte van De Rog erbij te voegen. Er werd toen nog van uitgegaan dat het voor hetzelfde nadelige saldo mogelijk zou zijn, maar dat is helaas niet haalbaar gebleken, on-danks diverse bezuinigingen die werden doorgevoerd. De gemeente voert nog steeds onderhandelingen met bouwbedrijf Scheepers over het nakomen van zijn verplichtingen. Tot nu toe is het bedrijf zijn verplichtingen ook nagekomen en wij gaan ervan uit dat dat ook in de toekomst het geval zal zijn.
De heer Lempens heeft vervolgens gevraagd of de onderhoudskosten eventueel op de commerciële partij te verhalen zouden zijn. Daarnaar vindt momenteel een on-derzoek plaats; hoe dat zal uitpakken zal de toekomst moeten uitwijzen.

De heer P.P.E. Lempens: Kunt u de raad daarover informeren als er meer over bekend is?

Wethouder Stokbroeks: Uiteraard.

De motie, tijdens de begrotingsbehandeling 2003 ingediend voor een onderzoek naar de gang van zaken rond het zwembad, bleek onvoldoende steun te hebben. De partijen in de raad, behalve de SP, willen dus niet leren van het verleden.