Uit de college-onderhandelingen

14 maart 2002

Uit de college-onderhandelingen

Het ziet er niet goed uit voor de open groene ruimte in Weert, helaas. De 'vooruitgang' van VVD en Leefbaar Weert, oeps, Weert Lokaal slaat toe.

De informateur die deze week aan de slag gaat moet zoeken naar het draagvlak voor een coalitie bestaande uit een duidelijke meerderheid van de raad. Daarbij krijgt hij als info mee dat de kleinst mogelijke meerderheid (VVD-Weert Lokaal-WAP-D66) zich uitspreekt voor een versterking van de centrumfunctie van Weert in de regio.

Wat dat betekent heb ik inmiddels wel begrepen uit de college-onderhandelingen: een *versterkte* groei en nadrukkelijk geen selectieve of autonome groei. 'Om de vergrijzing te betalen en een buffer op te bouwen voor economisch mindere tijden' aldus de VVD. Die versterkte groei gaat natuurlijk meteen ten koste van open groene ruimte.
CDA en PvdA blijven totnutoe op het standpunt staan dat ze dat niet willen. Wie van de twee gaat door de knieen om toch in het college te komen? Of wordt het een lang verhaal waar op het eind de huidige coalitie blijft zitten?
Duidelijk is dat Weert Lokaal over rechts denkt te scoren, terwijl een van de partijen (Pact97) wel degelijk links was. Men komt steeds terug op het beleid van de afgelopen vier jaar, 'stilstand en daarmee achteruitgang'. Volgens ons is groei niet per definitie vooruitgang. Dan noemen ze ons maar conservatief.

De zo gewenste vernieuWing van de twee nieuwe partijen (D'66 en WAP) lijkt over te gaan in vernieLing als ze niet oppassen; plan-Gordijn zsm uitvoeren, toch 1300 woningen op Laarveld ipv 800 of minder, 15 hectare per jaar erbij. En door die versterkte groei geen geld meer voor de renovatie van Keent en de laatste fase van de op stapel staande inbreidingsgebieden?
A-sociaal zal het dan worden. Versterkte groei brengt een oude theorie van Marx wel erg dichterbij: de Verelendungstheorie, waarbij het mooie is dat door dit harde kapitalisme uiteindelijk het sociale weer dichterbij komt.
Maar ik heb het beste met Weert voor dus laten we in ieder geval hopen dat de VDD zich overschreeuwd.

Paul Lempens, SP Weert