Reactie op verkiezingsuitslag: Loon naar werken leidt tot raadszetel

13 maart 2002

Reactie op verkiezingsuitslag: Loon naar werken leidt tot raadszetel

De kiezer heeft onze boodschap begrepen. In een klap wordt de SP de vijfde partij van Weert (als je de gefuseerde lokalen Pact97 en Werknemerspartij als een partij neemt). Zij kan nu aan de slag om ook in de raad een ander geluid te laten horen.

Met 1203 stemmen is de SP de grootste winnaar van de verkiezingen van 6 maart geworden. Ze is de grootste van de nieuwkomers (D66 en WAP behaalden ook een zetel) en heeft meer nieuwe stemmen gehaald dan de VVD die ook een zetel won.

Paul LempensGevraagd naar het waarom de SP geen twee zetels (de inzet) heeft behaald, antwoord raadslid Paul Lempens (28): 'In Weert gaat alles wat langzamer als we zouden willen. En mensen zien ons misschien net iets te veel als alleen een huurderspartij, terwijl we natuurlijk veel meer zijn dan dat. Met deze doorbraak in de raad worden we gedwongen onze afdeling te verbreden en dat zullen we laten zien. We zijn bovenal blij dat we dik een zetel hebben behaald, anderhalve zetel zou ik bijna zeggen (5,45 %). In 1994 was het zuur om net geen zetel te halen. In 1997 hebben we pas op de plaats gemaakt om onze organisatie op orde te brengen en onze aanwezigheid in de wijken uit te bouwen. Deze volle zetel is loon naar werken.'