Werknemers De Risse voor honderden guldens benadeeld

17 augustus 2001

Werknemers De Risse voor honderden guldens benadeeld

Bij de registratie van verlof en ADV worden bij Werkvoorzieningschap De Risse veel fouten gemaakt. Het financiële nadeel voor de individuele werknemer kan ten gevolge daarvan honderden guldens bedragen. Dat zegt het comité De Risse sociaal.

Het comité komt tot die conclusie na bestudering van de geregistreerde verlofgegevens van een afdeling van De Risse waar ongeveer vijftig mensen werkzaam zijn. Bij veertien van de bijna vijftig werknemers van die afdeling (dertig procent) wijken de officiële cijfers inzake de registratie van verlof en ADV af van wat op de afdeling zelf genoteerd en gecontroleerd is.

Bij vier van deze veertien werknemers zijn de officiële cijfers over het jaar 2000 in het voordeel van de werknemer, in één geval is het officiële cijfer niet bekend en voor negen werknemers zijn de officiële cijfers in het nadeel van de werknemer. Bij de werknemers die benadeeld werden hebben de fouten, uitgaande van een op twintig gulden afgerond uurloon, in het gunstigste geval geleid tot een benadeling van fl.88,- op jaarbasis. In de meest ongunstige situatie is het nadeel fl.1885,-. Gemiddeld kregen deze negen werknemers op jaarbasis fl.561,- te weinig uitbetaald.

Het comité heeft naar aanleiding hiervan aan De Risse gevraagd wat het bedrijf gaat ondernemen om gemaakte fouten te herstellen en in de toekomst te voorkomen. Directeur Kühl van De Risse zegt in zijn antwoord aan het comité dat elke werknemer krijgt waar hij of zij recht op heeft. Als er klachten zijn kan men binnen het bedrijf terecht.

Het comité De Risse sociaal neemt geen genoegen met deze reactie. Het comité erkent dat klachten van individuele werknemers over de verlofregistratie correct worden afgehandeld maar het comité is ook van mening dat de directie van De Risse te luchthartig over dit probleem heen stapt en een en ander ziet als ‘n incidenteel geval.

Het comité spreekt van een structureel probleem en bestrijdt de gedachte als zou het gaan om incidenten. Woordvoerster Florence Gerth van Wijk (voormalig sociaal raadsvrouwe bij De Risse): "Als op een afdeling bij dertig procent van de werknemers fouten worden geconstateerd in de verlofregistratie, dan is het geen incident. Als het om fouten gaat die niet voor de eerste keer gemaakt worden maar ook al in het voorgaande jaar geconstateerd werden, dan is het geen incident. Als diezelfde fouten ook op andere afdelingen voorkomen, dan is het geen incident."

Gerth van Wijk vervolgt: "En al zou het wèl om incidenten gaan, dan nog dient er méér gedaan te worden dan verwijzen naar personen binnen het bedrijf die er iets aan zouden kunnen doen. Immers, meerdere werknemers bij De Risse zijn niet of nauwelijks in staat de gegevens van de verlofregistratie te controleren op fouten. En als de werknemers de gegevens niet kunnen controleren, hoe weten zij dan dat hen tekort wordt gedaan? Hoe kunnen zij dan om correctie vragen?"

Het comité De Risse sociaal is zeer bezorgd over deze kwestie omdat niet alle werknemers in staat zijn zelf hun verlof- en ADV-gegevens goed bij te houden en te controleren en omdat er niet op àlle afdelingen iemand is die dat voor hen doet. Dat zou volgens het comité mogelijk kunnen betekenen dat het aantal werknemers dat door de fouten in de verlof- en ADV-registratie wordt benadeeld nog groter is dan de beschikbare gegevens doen vermoeden.

Ook zegt het comité dat het niet de eerste keer is dat er met de registratie van verlofuren en ADV iets verkeerd is gegaan en de conclusie van het comité is dan ook dat er van eerder gemaakte fouten niet werd geleerd. Als de dertig procent foutieve registratie van die ene afdeling representatief is voor het hele bedrijf, zo wordt ons voorgerekend, dan betekent dat voor het hele bedrijf dat bij 180 van de 600 werknemers de registratie van verlof en ADV niet in orde is en dat 120 werknemers daardoor worden benadeeld.

Rissemedewerkers benadeeld door fouten in verlofregistratie