Actieprogramma 2018 - 2022

9. Sport en cultuur niet te duur

Wat hebben we al gedaan?

Foto: SP

In de nieuwe subsidievoorwaarden van de gemeente behouden 'volwassen koren' de vaste bijdrage van tweehonderdvijftig euro en behouden de bijdrage voor seniorleden.

Openluchttheater De Lichtenberg wordt na meer dan dertig jaar verval opgeknapt en gaat weer open voor publiek.

Weerter carnavalsverenigingen kunnen dankzij een nieuw dak op hun loods aan de Dr. Schaepmansstraat weer droog praalwagens bouwen.

Ouderenverenigingen zijn tijdens de herziening van het subsidiestelsel buiten bezuinigingen gehouden.

Wat willen we?

Cultuur is geen linkse hobby, maar het cement van de samenleving. Omdat cultuur van de mensen is moet de gemeente er zich zo min mogelijk mee bemoeien maar vooral ondersteunen en stimuleren. Dat geldt ook voor sport. De SP wil ervoor zorgen dat sport en cultuur laagdrempelig zijn en ook toegankelijk voor mensen met een smalle beurs. En het unieke en wijdverbreide verenigingsleven in Weert toekomstbestendig maken.

Hoe gaan we dat doen?

Er komt een koppeling tussen het budget dat naar topsport en sport voor alle mensen gaat.

Veel (sport)verenigingen hebben te maken met een teruglopend aantal leden en vrijwilligers. Om verenigingen ook in de toekomst gezond te houden, stimuleert en beloont de gemeente samenwerking of zelfs fusies.

Het zwemstrand bij het Blauwe Meertje blijft gratis en vrij toegankelijk.

Culturele broedplaatsen ontstaan vrijwel vanzelf en zonder hulp van de gemeente. De gemeente houdt zich daarom afzijdig van deze initiatieven en probeert er niet ‘tussen te komen’.

Een divers cultureel aanbod blijft in stand. De gemeente kent vele evenementen, van kermis, carnaval tot de Bantopa Party. We versterken wat we hebben en stimuleren nieuwe culturele initiatieven. Cultuur moet voor alle inwoners bereikbaar zijn: Voor en door mensen uit de gemeente. Hier worden met de culturele instellingen afspraken over gemaakt.

Verslaggeving over de lokale politiek staat onder druk. De gemeente neemt daarom een eigen verslaggever in dienst die onder journalistieke verantwoordelijkheid van publieke media zoals WeertFM staat.