Actieprogramma 2018 - 2022

10. Minder regeltjes en minder belastingen

Wat hebben we al gedaan?

Foto: SP

De financiën van de gemeente zijn weer op orde. Er zijn sinds de SP bestuurt geen nieuwe prestigeprojecten meer opgestart die in het verleden de gemeente richting de rode cijfers brachten.

Tientallen zinloze gemeentelijke regeltjes zijn op initiatief van de SP geschrapt.

De gehele informatie- en hulpvoorziening op het gebied van werk, zorg, inkomen, welzijn, wonen en schulddienstverlening is gebundeld in één gemeentelijke Vraagwijzer.

Wat willen we?

De gemeente is er voor jou en niet andersom. Er is in de afgelopen jaren een grote cultuurverandering ingezet in het stadhuis. Met als doel om de gemeente beter te laten luisteren en dichter bij de mensen te brengen. De SP wil daarmee door en heeft daarnaast een aantal hele praktische voorstellen over de financiën van de gemeente. Minder belastingen en de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten!

Hoe gaan we dat doen?

De hondenbelasting wordt afgeschaft. Ook kleinere belastingen die maar weinig opleveren worden tegen het licht gehouden en waar mogelijk geschrapt.

Het hoge tarief van de toeristenbelasting wordt verhoogd van 1,85 euro naar 2,50 euro per persoon per nacht.

De gemeente wordt nog meer een organisatie die dienstbaar en respectvol naar de inwoners gericht is. Het klachtenmeldpunt van de gemeente wordt beter zichtbaar gemaakt.

De hoogte van de rioolheffing en afvalstoffenheffing wordt gekoppeld aan de WOZ-waarde van het bijbehorende pand of perceel. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. De totale opbrengsten blijven gelijk.

Er wordt gezorgd voor een begroting die meerjarig sluitend is. Een jaarlijkse OZB-verhoging wordt vastgeklikt op een vast percentage (macronorm). Bezuinigingen lijken in de komende periode niet nodig maar mocht dit toch het geval zijn dan worden kwetsbare groepen weer ontzien.