Actieprogramma 2018 - 2022

3. Betaalbaar wonen voor iedereen

Wat hebben we al gedaan?

Foto: SP

De sloop van sociale huurwoningen in Weert is gestopt. Er worden volop initiatieven voor het bouwen van sociale huurwoningen ontwikkeld, met name in de binnenstad waar de behoefte het grootst is. Op initiatief van de SP zullen er op meer plekken in Weert tijdelijke huurwoningen geplaatst worden om de woningnood onder met name starters, jonge stellen en alleenstaanden terug te dringen.

In Weert worden in de periode 2014 - 2018 ruim achthonderd nieuwe woningen gebouwd. Dat was in de afgelopen twintig jaar nog nooit zo veel. 40% daarvan is sociale huur, concreet honderdtachtig huurhuizen in 2017 en honderdtwintig in 2018. Een groot deel van de overige woningen is betaalbare koop.

Wat willen we?

Tegen eerdere verwachtingen in groeit Weert stevig door. Meer huizen bouwen of bestaande panden verbouwen is daarom prima, maar dan wel gericht op met name jongeren en mensen met een smalle beurs. De SP wil scherpere afspraken met woningcorporaties en projectontwikkelaars om vooral huur- betaalbare koopwoningen in alle wijken en dorpen te bouwen.

Hoe gaan we dat doen?

Weert moet blijven bouwen naar behoefte. Inzet op sociale huurwoningen, betaalbare koop en alle ruimte voor starters. In een volkshuisvestingspact wordt onder andere tussen gemeente, de woningcorporaties en projectontwikkelaars de afspraak gemaakt dat ten minste 35% van de nieuw gebouwde woningen sociale huur of betaalbare koop is. Deze woningen worden verspreid over de wijken en dorpen. We houden de woningbouw in Weert gemengd.

Er vindt alleen sloop van sociale huurwoningen plaats als er ècht geen mogelijkheid bestaat om ze op een acceptabel kwaliteitsniveau te brengen. Bij sloop van flats of andere wooncomplexen moet minstens 80% van de bewoners vóór sloop zijn. Voor iedere sociale huurwoning die gesloopt wordt, komt er tenminste één nieuwe voor in de plaats.

Bij renovatie van (sociale huur)woningen is duurzaamheid het uitgangspunt. Alle woningen krijgen op zijn minst energielabel B. Het energiezuinig maken gaan we sneller doen dan de landelijke doelstellingen: Dit is goed voor de werkgelegenheid in Weert en de portemonnee van de huurders. We stimuleren de samenwerking met (lokale) bedrijven, zodat zij hun diensten ook (goedkoper) aan particuliere woningbezitters aan kunnen bieden.

Met name in de binnenstad en vlak daaromheen bestaat een grote behoefte aan (betaalbare) woonruimten. Particulieren en projectontwikkelaars worden aangemoedigd om leegstaande winkel- of kantoorpanden tot woningen te verbouwen, ook op de benedenverdieping.

Er moet ruimte blijven voor stadsuitbreiding maar liever niet in tot nu toe onbebouwd gebied. Uit- of inbreidingsplannen worden gespreid over de gemeente, er wordt dus ook in de dorpen gebouwd.

Er komt een rem op de verkoop van (sociale) huurwoningen door woningcorporaties.

Langer thuis wonen wordt mogelijk gemaakt door passende woningen te bouwen en bestaande complexen aan te passen, onder andere door complexen van een lift te voorzien en zo geschikt te maken voor senioren en lichamelijk beperkten.