Actieprogramma 2018 - 2022

2. Goede zorg is menselijke zorg

Wat hebben we al gedaan?

Foto: SP

Geld voor de zorg blijft beschikbaar voor de zorg. De thuiszorg is in Weert ondanks schandalige bezuinigingen vanuit Den Haag overeind gehouden. Mensen in Weert hebben een schoon en leefbaar huis en waarderen de zorg met 7,5.

Er wordt extra geld voor jeugdhulp beschikbaar gesteld om goede zorg te garanderen.

De hulp bij het huishouden wordt vanaf 2018 uitgebreid, de eigen bijdrage wordt verlaagd. Mensen die nu net 'onder' of net 'boven' het krijgen van een indicatie vallen, gaan ook in aanmerking komen. Er wordt per geval apart bekeken welke zorg iemand nodig heeft.

De spoedeisende hulppost in het Sint Jans Gasthuis wordt niet gesloten dankzij de grootste handtekeningenactie ooit in Weert die actief werd ondersteund door de SP. Met het redden van de hulppost is ook de toekomst van het ziekenhuis veilig gesteld.

Weert betaalt een eerlijke prijs voor hulp bij het huishouden. Het tarief waarvoor de gemeente bij zorgorganisaties zorg 'inkoopt' is hoger dan de landelijke adviesprijs en het landelijk gemiddelde. Goede zorg voor de mensen en een eerlijk salaris voor de medewerkers!

Wat willen we?

Het is een knap staaltje dat alle nieuwe taken die de gemeente heeft gekregen op het gebied van zorg soepel en zonder financiële rampen zijn ingevoerd. Maar deze verandering is pas het begin. Nu de gemeente meer te zeggen heeft, kan het nog menselijker en socialer. De SP wil zorg kleinschaliger in de wijken en dorpen organiseren. De mens is leidend, niet het systeem.

Hoe gaan we dat doen?

Het bestaande beleid wordt vooral voortgezet. Geld voor de zorg blijft beschikbaar voor de zorg, het ‘ontschotten’ tussen de verschillende domeinen gaat door en de nadruk op het uitvoeren van nieuwe ideeën vanaf blijft.

We blijven kritisch op de eigen bijdrage. Waar mogelijk wordt deze verlaagd of zelfs afgeschaft.

De hulpverlening wordt nog dichter bij de mensen georganiseerd, waarbij goed geluisterd wordt naar wat voor hulp de mensen nodig hebben. Nog meer maatwerk dus!

De gemeente blijft zich actief inzetten voor de instandhouding van het Sint Jans Gasthuis en andere onmisbare zorginstellingen in Weert. Het opzetten van nieuwe initiatieven om de zorg te verbeteren wordt actief ondersteund.