Marktonderzoek energiearmoede in weert

13 november 2021

Marktonderzoek energiearmoede in weert

Foto: Nelleke Snijders / SP Weert

Zo'n 550.000 Nederlandse huishoudens leven in zogeheten energiearmoede. Zij hebben een hoge energierekening, meestal een slecht geïsoleerd huis en een laag inkomen. Dat concludeerde onderzoeksorganisatie TNO, op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek voor ruim 6,1 miljoen huishoudens. De keuzes die de politiek maakt, brengt mensen in gevaar doordat zij soms moeten kiezen tussen koken of verwarmen. Soms nemen mensen dan ongelooflijke risico's omdat het maken van deze keuze een onmogelijke opgave is.

Nu er ook al energiebedrijven omvallen door de huidige hoge prijzen én die klanten verdeeld worden over andere aanbieders komen nóg meer huishoudens in diepe problemen. Soms zien zij hun energierekening verdubbelen of nog hoger dan dát worden.

Om te onderzoeken of inwoners van Weert hier ook door worden getroffen ging de SP de weekmarkt op om de mensen te bevragen over dit onderwerp.

Helaas is de situatie in Weert niet anders dan elders in het land en hebben mensen ook hier de verwarming uitgezet en zit men met een jas of dikke trui aan in de huiskamer.

Te vaak kunnen mensen niet zelf hun huis voorzien van isolatie of andere zaken om grip te krijgen op hun energierekening.

"Wij willen gegevens verzamelen en contact hebben met de steeds groter wordende groep mensen om samen met hen in verweer te komen tegen deze  situatie" aldus Nico van den Bent bestuurslid van de Weerter Afdeling van de SP. "Als mensen zich organiseren kunnen ze samen hun belangen uitdragen en de mensen en organsaties die 'er over gaan' in de juiste richting krijgen"

De SP wil dat energie voor iedereen betaalbaar blijft, lees hier om te lezen hoe.

Via deze link kun je op de hoogte blijven van de actie om de energierekening te verlagen. https://doemee.sp.nl/energierekening