SP stelt vragen over fout in berekening inhoudingen bijstandsgerechtigden met schulden

5 april 2021

Foto: onbekend / internet

De Weerter SP afdeling heeft naar aanleiding van een nieuwsbericht vragen gesteld aan het stadsbestuur van de gemeente Weert. Door een fout bij ruim 200 gemeenten is er bij mensen met schulden in de bijstand  meer geld in beslag genomen dan wettelijk is toegestaan.

Maandag 29 maart verscheen in Dagblad de Limburger een artikel waaruit bleek dat ruim 200 gemeenten door een fout meer geld in beslag hebben genomen dan wettelijk is toegestaan. Deurwaarders moeten van 95% van de inkomsten afblijven om er voor te zorgen dat mensen nog kunnen rondkomen. Doordat gemeenten het bedrag van de vakantietoeslag niet hebben doorgegeven klopt de rekensom nier meer en is houden mensen minder dan die 95% over.

Organisaties noemen de urgentie van dit probleem „zeer hoog” en schrijven dat „een kwetsbare groep” hierdoor verder in de financiële problemen kan komen. Naar schatting raakt het tussen de 10.000 en 15.000 mensen. ‘Het blijft maar fout gaan bij de overheid. Juist de mensen die het al moeilijk genoeg hebben worden steeds getroffen, het is verschrikkelijk" aldus Nico van den Bent bestuurslid van de Weerter afdeling van de SP.  Om erachter te komen of dit ook in de gemeente Weert het geval heeft de SP vragen gesteld aan het bestuur van de gemeente Weert.

‘We hopen natuurlijk dat niemand in Weert hier de dupe van is geworden. Als dat wel het geval is gaan we ervan uit dat de gemeente snel met oplossingen komt. Ik blijf hier in ieder geval kort op zitten.’ Aldus van den Bent. Die brief van de SP-afdeling is hier te lezen.