Initiatief SP-Weert succesvol: statiegeld op kleine plastic flesjes

24 april 2020

Initiatief SP-Weert succesvol: statiegeld op kleine plastic flesjes

Foto: PL / De supermarkt

In november 2017 nam de gemeenteraad van Weert een voorstel van de SP aan voor de introductie van statiegeld op kleine plastic flesjes. Daarmee was Weert de eerste gemeente in Limburg die zich aansloot bij de alliantie tegen zwerfafval. Vandaag maakte de regering bekend dat dit statiegeld er komt. Het initiatief van de SP wordt daarmee werkelijkheid. Een stap voor een beter milieu.

De motie van de SP ingediend door het toenmalig SP-raadslid Karin Duijsters werd aangenomen, waarna de gemeente een brief schreef aan de Tweede Kamer. Het voorstel beoogde het zwerfafval tegen te gaan. Alleen het CDA stemde tegen deze motie.

SP-voorzitter Paul Lempens: 'Statiegeld op kleine flesjes en blikjes heeft invloed op het gedrag van consumenten bij het veroorzaken van zwerfafval en biedt een financiële prikkel om verpakkingen in te leveren in plaats van deze weg te gooien of achter te laten, zo bleek in 2017 al uit onderzoek.
Mensen worden geprikkeld om blikjes en flesjes uit het zwerfafval op te rapen en in te leveren en dat de hoeveelheid zwerfafval hierdoor naar verwachting zal afnemen.'

Het heeft lang geduurd, maar het is een goede zaak dat er nu een regeling komt. De SP blijft voorstander van een systeem waarin goed gedrag wordt beloond en de échte vervuiler zijnde de industie betaald.