ROOD Weert start met onderzoek naar mbo-schoolkosten op het Gilde

14 mei 2018

ROOD Weert start met onderzoek naar mbo-schoolkosten op het Gilde

Foto: SP

Veel mbo-studenten moeten naast het verplichte lesgeld, vaak extra  betalen voor materialen die zij nodig hebben om hun opleiding te volgen. De jongeren van ROOD Weert hebben de afgelopen week aan de poort gestaan bij het Gilde om te kijken of dit ook in Weert speelt.

Uit onderzoek van RTL nieuws blijkt dat studenten op het mbo naast hun lesgeld van 1100 euro, honderden euro’s extra kwijt zijn aan schoolkosten. Gemiddeld betaalt een eerstejaars mbo-student 670 euro extra. Dit zijn kosten voor materialen, licenties of andere zaken die je nodig hebt voor je opleiding.

ROOD vindt dat alles wat je aan schoolspullen nodig hebt voor een diploma, moet vallen onder je lesgeld! Daarom zijn zij de afgelopen week in gesprek geweest met mbo’ers van het Gilde in Weert. “Het is te gek voor woorden dat bovenop het lesgeld van 1100 euro nog zulke enorme bedragen komen. Ouders en studenten met een laag inkomen worden zo soms noodgedwongen om voor een andere school te kiezen, omdat sommige scholen te duur zijn. Dit moet stoppen. Een school hoort niet te kijken naar waarop ze kunnen bezuinigen, en al helemaal niet bezuinigingen over de rug van studenten. Een school hoort te investeren in het onderwijs. Daarin zitten ook de materialen die studenten nodig hebben.”Aldus Danique van den Bent namens ROOD Weert.

Overigens zijn die hoge kosten niet nodig. Zo bewijst de Rooi Pannen. Zij hebben namelijk de extra schoolkosten volledig afgeschaft. Dan kan dit ook in Weert!  ROOD wil samen met jou een einde maken aan de extra kosten en opent daarvoor een meldpunt. Dus, moet jij veel geld betalen aan schoolboeken, materialen of ‘vrijwillige’ excursies? Meldt dat hier