Waarom bomenkap in De Krang?

20 januari 2018

Waarom bomenkap in De Krang?

Foto: Nicole Goubet - Peeters / SP Weert

Waar blijft hout van bomen die gekapt worden in natuurgebied De Krang? Hout van bomen die ‘uitheems’ zijn, met name de Amerikaanse eik, wordt gekapt uit ‘ecologisch oogpunt’ maar buurtbewoners trekken aan de bel. Ze hebben het idee te worden weggewuifd.

De meeste delen van natuurgebieden De Krang en Moeselpeel zijn sinds enige jaren in het beheer van Natuurmonumenten. Sinds de winter van 2016 kapt natuurmonumenten soms vijftig jaar oude Amerikaanse eiken omdat deze soort uitheems is.

‘Ongelofelijk, wat een arrogantie! Ik werd vandaag nogmaals getipt over het losgeslagen wanbeleid en eigengereid handelen van de beheergroep Swartbroek. De eiken worden massaal gekapt en in het weekend met groot materieel van Natuurmonumenten bij ‘personeel, vrienden en familie’ als stookhout bezorgd’, aldus een buurtbewoner die graag anoniem wil blijven.

Van verantwoord bosbeheer kan geen sprake zijn. ‘Het is een trieste aanblik daar, de dode staken laten ze staan, de gezonde eiken worden omgezaagd en op duistere wijze afgevoerd, de takken laat men gewoon liggen, het is verschrikkelijk! Dit is toch geen beheer uit naam van wat een natuurvereniging die elders in het land prachtige dingen doet?’

Onze bossen zijn van ons. Verdienen er particulieren aan publiek bezit? De SP onderzoekt de zaak verder.