Tsjechische belangstelling voor zorg in Weert

4 maart 2017

Tsjechische belangstelling voor zorg in Weert

De aanpak in Weert op het gebied van de zorg trekt ook buitenlandse belangstelling. Een delegatie van 12 personen uit Tsjechië, met twee burgemeester en 10 welzijnswerkers uit de regio Otrokovice, werd op 2 maart ontvangen op het stadhuis door Paul Sterk, SP-wethouder Zorg & Welzijn. Dit werkbezoek maakt deel uit van een breder scholingsprogramma voor welzijnswerkers.

Zo is er aandacht voor de invoering van de nieuwe WMO-taken of de manier waarop het Centrum voor Jeugd en Gezin werkt. Ook de betrokkenheid van vrijwilligers bij het Zelfregiecentrum en Fatima aan Zet vond de delegatie erg  interessant.

In Tsjechië is de behandeling voor mensen met psychische problematiek centraal goed geregeld. De zorg en ondersteuning is op lokaal gemeentelijk niveau echter onderontwikkeld. Luisteren naar wat inwoners belangrijk vinden staat in Tsjechië in de kinderschoenen. Het actief betrekken van de cliënt zelf, van familie of buurtgenoten bij de zorg rondom een cliënt kennen ze daar niet. In Weert wordt bijvoorbeeld gewerkt met het concept van 1Gezin1Plan. Het is niet meer de bedoeling dat elke afzonderlijke hulpverlener een eigen behandelplan maakt, maar dat het wordt afgestemd tot één plan, samen met de cliënt. Ook een gratis en laagdrempelige instantie waar je terecht kunt voor diverse opvoedingsvraagstukken als het Centrum voor Jeugd en Gezin kennen ze in Tsjechië niet.

Paul Sterk: “de regio Otrokovice is qua omvang vergelijkbaar met Weert, daarom waren ze naar ons gekomen. Wij proberen iedereen zo goed mogelijk te laten meedoen in de samenleving. We kijken daarbij vooral wat mensen wél kunnen. De Tsjechische delegatie wilde vooral horen en zien hoe wij dat doen. Ze hadden heel veel praktische vragen op dat gebied en we hebben de groep daarbij op weg kunnen helpen om cliëntenparticipatie in de praktijk te brengen. ”

Eind maart bezoekt een tweede groep uit Otrokovice Weert.