Weert één van de eerste mantelzorgvriendelijke gemeenten in Nederland

3 februari 2017

Weert één van de eerste mantelzorgvriendelijke gemeenten in Nederland

Weert behoort sinds deze week tot de eerste vijftig gemeenten in Nederland die de erkenning ‘mantelzorgvriendelijk bedrijf’hebben gekregen. De stichting Werk&Mantelzorg  geeft deze erkenning aan bedrijven, instellingen en overheden die maximaal rekening houden met werknemers die ook mantelzorger zijn.

En dat zijn er veel. Één op de zes Nederlanders is mantelzorger en zij lopen hierdoor vaak tegen problemen op het werk aan. Zo is er niet altijd sprake van begrip en zijn er vooral praktische bezwaren bijvoorbeeld rond werktijden.

De gemeente voert hier een ruim beleid in. Mensen hebben de mogelijkheid om thuis te werken, buiten kantooruren te werken, extra verlof bij te kopen enzovoorts. Op die manier wordt voorkomen dat mantelzorgers door overbelasting zelf in de problemen raken of zelfs ziek thuis komen te zitten.

Wethouder Paul Sterk: “Ik hoop dat meer bedrijven en ondernemingen in Weert mantelzorgvriendelijk zullen worden. Zo kunnen we samen bijdragen aan een zorgzame samenleving.”