Uitvoeringskosten sociaal cultureel fonds niet ten laste van dit fonds

15 december 2016

Uitvoeringskosten sociaal cultureel fonds niet ten laste van dit fonds

Het sociaal cultureel fonds in Weert gaat op de schop. De gemeenteraad heeft in 2015 om deze aanpassing gevraagd op initiatief van de SP. Nu wordt aan volwassenen een geldbedrag over gemaakt. De SP wil dat er verstrekkingen in natura, zoals gratis naar de bibliotheek, het zwembad, theater enzovoorts voor in de plaats komt. Hier heeft het college een voorstel over gedaan.

Bert Peterse“Komend jaar wordt een webshop ontwikkeld,” zegt SP-raadslid Bert Peterse. “Daarnaast wordt bekeken of de Weerterlandpas ingezet kan worden. Hier zijn we erg enthousiast over, omdat daarmee dit echt een stadspas wordt. Bovendien is dit bij de invoering van de pas ook toegezegd. Hoewel het overmaken van een geldbedrag het minste kost qua uitvoering, levert het niet het gewenste effect op. Immers als het bij mensen met een laag inkomen op de rekening komt, dan gaat het op aan dagelijkse boodschappen. Natuurlijk is het van belang dat mensen voldoende inkomen hebben, maar dan moeten we de inkomenspositie structureel verbeteren.”

Bij de behandeling gaf de SP aan kritisch op de ontwikkelingen te zijn. Peterse: “De SP wil niet dat de ontwikkeling, het beheer van de nieuwe systemen ten laste van het bestaande budget voor het sociaal cultureel fonds gaan. Iedere euro moet bij de mensen komen die het nodig hebben. Daarom ben ik blij dat de wethouder toegezegd heeft dat de uitvoeringskosten niet ten laste van de bestaande budgetten komen. Hiermee kan het voorstel op onze steun rekenen!”

In november nam de gemeenteraad een voorstel van de SP aan om in 2017 met een aanvalsplan armoede te komen. Doel is de structurele inkomenspositie van mensen met een laag inkomen te verbeteren.