VVD, Weert Lokaal en SP: gratis parkeren tijdens koopavond, tarieven niet omhoog

16 december 2015

De partijen SP, VVD en Weert Lokaal stellen enkele laatste wijzigingen voor in het veelbesproken nieuwe parkeerplan van de gemeente Weert. Ze willen het beleid nog eenduidiger maken door het betaald parkeren iedere dag van negen uur ’s morgen tot zes uur ’s avonds te laten duren. Behalve de zondag, die blijft op straat en op de pleinen gratis, parkeren tijdens de koopavond op donderdag wordt eveneens gratis. De parkeertarieven gaan niet omhoog en de drie partijen gaven het college een duidelijke opdracht mee om ernaar te streven volgend jaar de tarieven te laten dalen.

VVD raadslid Joey Engelen; het uurtarief laten dalen en een uniform en een eenvoudig parkeerbeleid was voor ons het streven. Het College komt nu met een voorstel om vanaf 2017 de daling in te zetten en de uniformiteit zit er ook in. De gemeente moet er voor zorgen dat het winkelend publiek overdag gemakkelijk kan parkeren en dat het centrum daardoor aantrekkelijker wordt. Dit plan is, met onze voorstellen daarbovenop, is daarom goed nieuws voor de consument en de ondernemers in de binnenstad.’

Weert Lokaal raadslid Marienel Engelen sluit zich daarbij aan. ‘Voor ons gevoel ligt er voor het eerst in tien jaar een plan dat compleet en eenduidig is. Duidelijke tarieven, betaaltijden, alle parkeergarages gelijk en overal achteraf betalen. We zijn ook erg benieuwd hoe het gratis parkeren-experiment tijdens de koopavond gaat lopen. Het college heeft al met al goed werk geleverd door naar alle wensen van de gemeenteraad, ondernemers en bezoekers te luisteren.’

Ook de SP is tevreden. ‘De terechte zorgen over de hoge kosten die mantelzorgers in parkeerzone 3 zouden gaan betalen zijn weggenomen. Het nieuwe plan is een flinke verbetering. Betaalbaar voor familie of bekenden zorgen blijft overeind. De toezegging van wethouder van Eersel dat niemand buiten de boot valt als er zich toch een probleem voordoet en dat er dan maatwerk wordt geleverd heeft ons over de streep getrokken. Ons verder vereenvoudigde voorstel voor de ‘mantelzorgkaart’ wordt meegenomen in een uitgebreide evaluatie volgend jaar, aldus SP raadslid Bert Peterse’

Tijdens de discussie deed wethouder Van Eersel de toezegging dat het College van B&W gaat werken aan een voorstel om de tarieven in 2017 te laten dalen omdat die wens in de raad breed leeft.

Het gratis parkeren tijdens de koopavond kreeg uiteindelijk brede steun van alle partijen in de gemeenteraad. Het uiteindelijke voorstel kreeg steun van alle partijen behalve de PvdA.