Weert sociaal: Collectieve zorgverzekering tot 130% bijstandsnorm

29 november 2014

Weert sociaal: Collectieve zorgverzekering tot 130% bijstandsnorm

Weertenaren kunnen volgend jaar via de gemeente een collectieve ziektekostenverzekering afsluiten als ze een inkomen hebben dat lager is dan 130% van het sociaal minimum. De meeste gemeenten bieden die mogelijkheid maar tot 110%. Ook komt de gemeente Weert met bijdragen op maat voor chronisch zieken en gehandicapten omdat volgend jaar een landelijke tegemoetkoming voor het eigen risico vervalt. Voor velen betekend de hulp van de gemeente een flinke bijdrage in de kosten.

‘Hierdoor kunnen minder draagkrachtige chronisch zieken en gehandicapten op een laagdrempelige manier toegang krijgen tot goede en betaalbare zorg, ’aldus de gemeente.

De SP is er erg blij mee dat de gemeente Weert zich wederom sociaal toont en voor een grotere groep mensen die het moeilijk hebben de zorg betaalbaar wil houden. SP fractievoorzitter Jeroen Goubet: ‘In veel gemeentes met minder sociale besturen zie je dat ze de drempel voor een collectieve zorgverzekering op het minimale percentage van 110% leggen. Weert kiest voor sociaal. Dat geldt ook voor de bijdrage op maat voor chronisch zieken en gehandicapten. Men gaat de doelgroepen ook actief informeren via een brief. Klasse.’

De SP is wel kritisch over de keuze voor zorgverzekeraar CZ. Deze zorgverzekeraar kwam eerder dit jaar met plannen die zeker zouden leiden tot sluiting van de spoedeisende hulp in het Weerter ziekenhuis. ‘Door actie van bezorgde mensen, de SP en een tik op de vingers van de Autoriteit Consument en Markt staan de plannen nu in de ijskast. We zullen binnenkort aan de wethouder vragen waarom dat er niet voor een andere verzekeraar is gekozen die niet van plan was de spoedeisende hulp in Weert de nek om te draaien’.

De SP boekt nog meer resultaten in het bestuur van de gemeente. Minima worden geholpen: Weert gaat koopkrachttegemoetkoming prima regelen