SP vraagt in Tweede Kamer om opheldering over computervirus

18 augustus 2012

SP vraagt in Tweede Kamer om opheldering over computervirus

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is niet gerust gesteld door de brief die minister Opstelten op verzoek van de SP heeft gestuurd over de internetaanvallen van het computervirus Dorifel waar ook de gemeente Weert slachtoffer van was.

Zij stelt daarom voor om zo snel mogelijk een debat met de minister van Veiligheid en Justitie te houden. Voorafgaand aan dit debat wil ze in een hoorzitting spreken met betrokkenen en experts.

Er moet volgens Gesthuizen antwoord komen op de vele vragen die er zijn over de aanpak van dit virus. ‘Het is onbekend welke risico’s we nu lopen. Dat is nogal kwalijk. Daarnaast wordt ons niks bekend over de geschiedenis van het virus - het virus was al maanden aanwezig maar werd tot twee weken terug niet ontdekt - en hoe de regering deze dreiging in de toekomst denkt te voorkomen. Onze veiligheid staat op het spel. Genoeg reden om hierover met de minister te praten dus’, aldus Gesthuizen.

Het Dorifel-virus legde bij tientallen overheidsinstellingen in Nederland het computernetwerk geheel of gedeeltelijk plat. De gemeente Weert was één van de zwaarst getroffenen.