Maak werk van herinrichting Bassin

27 augustus 2012

Maak werk van herinrichting Bassin

Vorige week heeft de SP-fractie van verschillende ondernemers aan het Bassin te horen gekregen dat voor de opening van het Poort van Limburg complex in november geen herinrichting zal plaatsvinden van het Bassin. De fractie is hier verbaasd over en vraagt het college om opheldering.

SP-raadslid Bert Peterse heeft contact gehad met verschillende ondernemers: “Stuk voor stuk geven ze aan dat de gemeente heeft toegezegd dat met opening van het complex De Poort van Limburg ook het Bassin een opknapbeurt zou krijgen. Voor sommigen was dat een aanleiding hun zaak te beginnen, of zelfs leningen te krijgen. Dat nu tegen alle afspraken en beloften in het Bassin niet opgeknapt gaat worden is verbazingwekkend.”

Des te opvallender is dat er wel geld beschikbaar is om een visie te ontwikkelen. Peterse: “Er is al jaren 100.000 euro beschikbaar om een visie te ontwikkelen voor de herinrichting van de Industriekade en het Bassin. Ik vraag me dan af of dit geld niet beter besteed kan worden aan de daadwerkelijke herinrichting in plaats van plannen te maken waar blijkbaar geen geld voor is. Verder is er ook 1,59 miljoen euro in de prioriteitenlijst opgenomen voor de aanpassing van de kruising.”

Peterse wil actie van de gemeente: “Het zou absurd zijn in november en gloednieuw gebouw op te leveren en dan niet van deze kans gebruik te maken de voorkant van het Bassin meteen opnieuw in te richten. Wat mij betreft gaat de gemeente morgen om tafel met de ondernemers en komt er een gezamenlijk plan voor het Bassin. En dan kan altijd nog gekeken worden wat de kosten zijn en uit welk potje dit betaald wordt. Dan spaar je ook 100.000 euro uit aan kosten voor visie-ontwikkeling.”