Gratis levensbewijs voor buitenlandse pensioenen

26 april 2012

Gratis levensbewijs voor buitenlandse pensioenen

bureaucratieEen attestatie de vita ('levensbewijs') wordt sinds dinsdag 24 april gratis door burgerzaken verstrekt aan Weerter burgers. Zij hebben dit nodig voor hun buitenlands pensioen. Ook kunnen zij een gemachtigde aanwijzen om het document op te halen, bijvoorbeeld wanneer zij bedlegerig zijn. De gemeente heeft hiertoe besloten na vragen van de SP.

Enkele tientallen Weertenaren moeten om aanspraak te maken op een buitenlands pensioen van henzelf of hun partner, een levensbewijs overleggen aan de buitenlandse uitkeringsinstantie. Dit komt door Brusselse bureaucratie. Sinds oktober vorig jaar werden legeskosten gevraagd en kon er geen gemachtigde worden aangewezen.
De strikte toepassing van de regeling leidde tot vervelende situaties bij het stadhuis, doordat ambtenaren moesten vaststellen of bedlegerige mensen nog in leven waren. Zij moesten zelf naar het stadhuis komen.

De SP ontving klachten van mantelzorgers die dit onrecht aankaarten bij de hulpdienst van de partij. Oud-raadslid Jan Tak tevens SP-contactpersoon op Fatima en Paul Lempens van de raadsfractie hebben tot in Brussel en Dan Haag geïnformeerd over de juistheid van de regels, maar liepen daarin vast. Uiteindelijk heeft men in de raad vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

De gemeente heeft op verzoek van de SP goed uitgezocht hoe het precies zit en is tot de conclusie gekomen dat een andere werkwijze beter is. Vanaf nu kan er gewoon in dit soort situaties een gemachtigde worden aangewezen. Ook worden er geen legeskosten meer gevraagd.
De SP is blij voor de mantelzorgers en de betrokkenen: “Een mooie overwinning voor een hele vervelende situatie voor ouderen met buitenlandse pensioenen.”

Lees de uitgebreide antwoordbrief van de gemeente Weert hierover (PDF)