SP wil Limburgs actieplan brandweer

9 september 2011

SP wil Limburgs actieplan brandweer

De SP in Provinciale Staten wil dat de provincie Limburg met een actieplan komt om de bureaucratie bij de brandweer aan te pakken en om kazernes in kleine plaatsen te behouden. Aanleiding hiervoor zijn de uitkomsten van een onderzoek dat de SP onder brandweermensen in Noord- en Midden Limburg heeft gehouden. 83% van de brandweermannen en –vrouwen vindt dat er te veel regels en bureaucratie zijn om het werk goed te doen.

“Sinds enkele maanden heeft Limburg een gedeputeerde van veiligheid. Voor de veiligheid in Limburg is het van groot belang dat de brandweermensen goed hun werk kunnen doen. Nu blijkt dat veel brandweerlieden zich zorgen maken over het functioneren van de brandweer en hun werk, moet de gedeputeerde actie ondernemen.” Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus.

De SP heeft inmiddels schriftelijke vragen over het onderzoek gesteld. De partij wil weten wat het provinciebestuur van de uitkomsten vindt, of de gedeputeerde voor veiligheid bereid is om de regionalisering van de brandweer kritisch te onderzoeken en of hij bereid is om met een actieplan te komen om kazernes in kleinere plaatsen te behouden en de bureaucratie bij de Limburgse brandweer aan te pakken.