Risse-comité roert zich: SP wil maatregelen

27 augustus 2011

Risse-comité roert zich: SP wil maatregelen

Aan het werk bij sociale werkvoorziening De RisseDe SP heeft brieven ontvangen van een comité van verontruste medewerkers van sociale werkvoorziening De Risse. Het anonieme comité noemt zichzelf 'Comitee Sociaal en rechtvaardig Risse beleid'. De SP wil graag in contact komen met de leden van het comité om samen De Risse weer sociaal te maken. Ze heeft de gemeente gevraagd om maatregelen.

Paul Lempens: “De brievenschrijvers komen met 'namen en rugnummers' van vele concrete misstanden die soms al jaren spelen en waar naar hun zeggen ondanks meldingen bij de leiding geen positieve actie op wordt ondernomen. Naar onze mening is de politiek aan zet als mensen binnen het bedrijf blijkbaar geen gehoor krijgen. De Risse is een met publieke middelen gefinancieerde instelling waar het sociale voorop moet staan en de gemeente moet daar op toezien.'

SP-raadsleden Paul Lempens en Jan Tak waren al enige tijd op de hoogte van de brieven, maar hadden ze officieel nog niet ontvangen. Nu het comité rechtstreeks de SP heeft benaderd, en naar eigen zeggen ook andere politieke partijen, is voor SP-Weert de tijd gekomen om in de raad hierover te spreken en gezamenlijk met andere partijen voorstellen te doen. Ze heeft de brieven vanwege de namen vertrouwelijk ter inzage gelegd in de leeskamer voor raadsleden.

De SP wil graag rechtstreeks met de comité-leden spreken en verzoekt ze via e-mail of telefoon contact op te nemen met fractievoorzitter Paul Lempens. “Dan kan ik wedervragen stellen en concreet doelgericht helpen om het sociale beleid bij De Risse helpen te verbeteren.” Lempens garandeert dat hij de namen van comité-leden niet bekend zal maken en hun signalen serieus neemt.

In de jaren 90 was op initiatief van de SP een comité De Risse Sociaal actief. Het comité heeft destijds verbeteringen gerealiseerd. De meeste leden van dat comité zijn inmiddels overleden of niet meer werkzaam bij De Risse. De SP heeft geen hand in het nieuwe Risse-comité.

Aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert

Betreft: brieven van comité van Rissemedewerkers (vragen ex art 40 RvO)

Weert, 27 augustus 2011

Geacht college,

De SP-Weert heeft meerdere brieven ontvangen van een comité van verontruste medewerkers van sociale werkvoorziening De Risse. Het anonieme comité noemt zichzelf 'Comitee Sociaal en rechtvaardig Risse beleid'. Voor ons geven de brieven aanleiding om vanuit de gemeente de druk richting De Risse op te voeren.

De brievenschrijvers komen met 'namen en rugnummers' van vele concrete misstanden die soms al jaren spelen en waar naar hun zeggen ondanks meldingen bij de directie geen positieve actie op wordt ondernomen. Naar onze mening is de politiek aan zet als mensen binnen het bedrijf – blijkbaar – geen gehoor krijgen. De Risse is een met publieke middelen gefinancierde instelling waar het sociale voorop moet staan. De gemeente moet daar op toezien. De raad heeft daar in het verleden bij onder andere de intimidatie-affaires in 2004 duidelijke uitspraken over gedaan.

De SP was via meerdere kanalen al enige tijd op de hoogte van de brieven, maar had ze officieel nog niet ontvangen. Nu het comité rechtstreeks de SP heeft benaderd, en naar eigen zeggen ook andere politieke partijen en fracties/raadsleden, is voor ons de tijd gekomen om in de raad hierover te spreken en – liefst gezamenlijk met andere partijen – voorstellen te doen.

Wij hebben in het kader van de 'transparantie' de door ons ontvangen brieven vertrouwelijk (vanwege de namen) ter inzage gelegd in het geheime kastje van de leeskamer voor raadsleden. Voor de duidelijkheid: het is niet de bedoeling om de meer dan 20 concrete casussen die in de brieven worden aangehaald in het openbaar te bespreken. Maar wel om het patroon hierin te herkennen en maatregelen te nemen zodat het sociale bij De Risse blijft voorop staan.

Overigens hebben wij via onze website een oproep gedaan aan de comité-leden om via e-mail of telefoon contact op te nemen met de SP, zodat wij wedervragen kunnen stellen en concreet doelgericht kunnen helpen om het sociale beleid bij De Risse helpen te verbeteren. Wij beloven daarbij de namen van comité-leden niet bekend te maken en hun signalen serieus te nemen.

Onze vragen:

• Wat is uw algemene reactie op de brieven van 'Comitee Sociaal en rechtvaardig Risse beleid'?
  • Wat zijn de maatregelen die u in het bestuur van De Risse zult bepleiten?
  • Welke maatregelen zijn reeds genomen?
  • Bent u bereid om de in de brieven genoemde casussen op hoofdlijnen vertrouwelijk door te nemen met de raad of de raadscommissie Sociale Zaken?
  • Kunt u garanderen dat briefschrijvers die zichzelf bekendmaken geen negatieve gevolgen zullen ondervinden van hun actie?

Met vriendelijke groeten,
Paul Lempens