SP kritisch over provinciale subsidie aan Bospop

8 juli 2010

SP kritisch over provinciale subsidie aan Bospop

bospopDe Statenfractie van de SP heeft schriftelijke vragen gesteld over de waarderingssubsidie van de provincie aan het popfestival Bospop dat komend weekend zal plaatsvinden in de gemeente Weert. “Een vip-bijeenkomst en het ontbreken van Limburgse bands zijn geen stimulering van Limburgse popmuziek” aldus SP-woordvoerder Statenlid Daan Prevoo.

Daan PrevooHet college van GS heeft enkele dagen geleden besloten het popfestival Bospop te waarderen met een subsidie van 5000 euro. Daar bovenop ontvangt de organisatie 1500 euro van Stichting Popmuziek Limburg, die rechtstreeks subsidie van de provincie ontvangt voor het ondersteunen en stimuleren van de Limburgse popcultuur.

“De SP is een grote voorstander van het structureel ondersteunen van initiatieven in Limburg en het financieren van de ontwikkeling van de Limburgse popmuziek. Ik zie echter niet op welke wijze de Limburgse popmuziek profiteert van dit cadeau”: aldus cultuurwoordvoerder Daan Prevoo. Het verbaasd de SP echter dat GS op uitzonderlijk korte termijn een waarderingssubsidie verstrekt in het kader van het 30-jarig jubileum, terwijl de SP aan GS eerder al vragen heeft gesteld over een jubileumregeling naar aanleiding van de betaling van de band Rowen Heze op pinkpop. GS antwoordde toen dat er geen sprake was van een jubileumregeling maar een subsidie in het kader van de profilering van Limburg. Met de waarderingsubsidie van Bospop wordt een extra programma cadeau gedaan op vrijdagavond met op het programma één Nederlandse band, een Britse band en een Amerikaanse band. Op het hele programma van Bospop is echter geen enkele Limburgse band vertegenwoordigd.

“Mij bekruipt het gevoel dat de provincie zich op het laatste moment heeft ‘ingekocht’ om een vip-bijeenkomst te kunnen organiseren op vrijdagavond. Het lijkt me een goede zaak om de discussie omtrent een regeling voor jubilerende evenementen te voeren. Deze willekeur kan niet langer. Op deze wijze passeer je veel organisaties die met evenveel hart en ziel festivals organiseren maar voor de provincie niet interessant genoeg lijken.”: aldus Prevoo.

De SP is ook verbaasd over de subsidie van Stichting Popmuziek Limburg omdat Limburgs talent ontbreekt op deze verjaardagstaart en er geen enkel voordeel voor de Limburgse popmuziek in zit. “Limburgse bands zouden zich op dit prominent festival in de kijker kunnen spelen, een gemiste kans dus!”: aldus Prevoo.