De Risse weerspreekt zorgen om anonimiteit medewerkersonderzoek

1 april 2010

De Risse weerspreekt zorgen om anonimiteit medewerkersonderzoek

Een grasmaaier van 'De Risse'De SP bracht twee weken geleden de bezorgdheid van Risse-medewerkers over de anonimiteit van een medewerkerstevredenheidonderzoek bij de sociale werkvoorziening onder woorden. De directie geeft aan dat de vragenlijsten door een extern bureau worden verwerkt en dat daardoor medewerkers niet bevreesd hoeven te zijn dat klachten worden herleid tot personen.

SP-woordvoerderJan Tak schreef in een brief namens SP-Weert: “Wij zijn na bestudering van de vragenlijsten van mening dat degene die de individuele ingevulde vragenlijst bekijkt, kan achterhalen wie het betreft. Aangezien De Risse-directie heeft aangegeven dat het een onafhankelijk en anoniem onderzoek betreft, gaan we er van uit dat niemand van De Risse, directie noch werkleiding, toegang heeft tot de individuele ingevulde vragenlijsten.”

De Risse geeft in een reactie aan dat het voor de vierde keer is dat een dergelijk onderzoek wordt gedaan, en dat voor de vierde keer er vragen worden gesteld over de anonimiteit. De directie geeft aan dat 'men er vertrouwen in moet hebben, want eerder is het vertrouwen geen enkele maal geschonden. Omdat het onderzoek extern wordt uitgevoerd, is de anonimiteit gewaarborgd. Geen enkele medewerker (ook de directie niet) krijgt vragenlijsten onder ogen.' De directie heeft de medewerkers hiervan op de hoogte gesteld.

De SP heeft melders op de hoogte gesteld van de reactie van de directie. Binnenkort spreekt de SP met een groep Risse-medewerkers over de huidige stand van zaken in het bedrijf, vanuit de SW-ers bezien.