Zorgen om anonimiteit medewerkersonderzoek De Risse

17 maart 2010

Zorgen om anonimiteit medewerkersonderzoek De Risse

De Weerter SP heeft bezorgde berichten van Risse-medewerkers gekregen waarin zij hun bezorgdheid uitspreken over de anonimiteit van het lopende medewerkerstevredenheidonderzoek bij sociale werkvoorziening De Risse. In een brief heeft zij deze zorgen overgebracht aan de directie van het SW-bedrijf.

De SP heeft de directie gevraagd of zij zich de zorgen van de medewerkers kan voorstellen.
Door vragen als
Bij welk onderdeel van de Risse Groep werkt u?
Bent u leidinggevende?
Bent u SW-medewerker (met een SW-indicatie en dienstverband) of een Ambtelijk medewerker of BV'er (regulier dienstverband)
Man of vrouw?
Hoe oud bent u ?
Hoeveel jaar werk je bij de Risse Groep?
zou afgeleid kunnen worden door welke werknemer er klachten geuit worden.
Bovendien vult werkleiding in via internet, en andere werknemers schriftelijk, waardoor een onderscheid kan worden gemaakt tussen deze twee groepen.

Als dit zo is, met verder geen borging van anonimiteit, dan kunnen wij ons voorstellen dat er werknemers zullen zijn die enige schroom hebben om deze vragenlijst naar waarheid in te vullen.

Jan Tak: “Wij zijn na bestudering van de vragenlijsten van mening dat degene die de individuele ingevulde vragenlijst bekijkt, kan achterhalen wie het betreft. Aangezien De Risse-directie heeft aangegeven dat het een onafhankelijk en anoniem onderzoek betreft, gaan we er van uit dat niemand van De Risse, directie noch werkleiding, toegang heeft tot de individuele ingevulde vragenlijsten.” Tak heeft in een brief namens SP-Weert een spoedige en duidelijke toelichting c.q. toezegging op dit punt gevraagd.

Ook schijnt het mogelijk te zijn om dit werkbelevingsonderzoek meerdere malen in te vullen via internet waardoor natuurlijk een scheef beeld zou ontstaan. Ook daarop is de De Risse-directie gewezen door de SP.