SP informeert werknemers De Risse over toekomst sociale werkplaats

22 oktober 2008

SP informeert werknemers De Risse over toekomst sociale werkplaats

Woensdagmorgen in alle vroegte stonden leden van de SP uit Weert, Nederweert en Cranendonck aan de bedrijfspoort bij de Risse in Weert. Onder andere Tweede Kamerlid Paul Lempens en Statenlid Linda Haex deelden een pamflet uit over de toekomst van de sociale werkvoorziening, onder de titel 'Maak de Wsw beter!'

Begin oktober kwam de ‘commissie de Vries’ met een advies voor de regering over de toekomst van de sociale werkvoorziening. De Tweede Kamer moet daar nog over beslissen. De SP hoort graag de mening van de werknemers. Onder andere via www.wswplein.nl kunnen mensen reageren.

In Weert werken zo'n 700 mensen bij de Risse.

Het pamflet dat de SP uitdeelde:

SP: maak de WSW beter!

Begin oktober kwam de ‘commissie de Vries’ met een advies voor de regering over de toekomst van de sociale werkvoorziening. De Tweede Kamer moet daar nog over beslissen. De SP hoort graag jouw mening.Wat vindt de SP?

• Als iemand werkt naar vermogen, moet hij/zij daarvoor gewoon betaaldkrijgen. De SP zegt dus: Handen af van de CAO!
  • Voor de WSW-ers die nooit buiten het WSW-bedrijf zullen kunnen werken, blijft de sociale werkvoorziening met voldoende zinvol werk bestaan.
  • De lange wachttijd moet voorbij zijn. De SP wil daarom dat grote werkgevers/bazen verplicht voor een deel WSW-ers in dienst nemen voornuttig werk. Daarbij moeten ze meer hulp krijgen.
  • De WSW is voor mensen met een handicap, niet voor andere groepen.
  • Bij ‘buiten’ werken moet heel veel verbeteren, want nu is het vaak eenpuinhoop. Mensen zitten niet voor niets in de WSW!
  • De SP wil dat het werk beter wordt aangepast aan de mensen en dat er beterewerkleiders komen. Daarvoor moeten er onder andere kleinere groepen in dewerkplaatsen komen. De WSW-er behoudt het recht op aangepast werk,waarbij rekening wordt gehouden met zijn of haar handicap. Het sociale moet voorop staan.

Wat vind jij?

• Ga naar www.wswplein.nl voor jouw reactie.
  • Een bericht naar ons Tweede Kamerlid Paul Lempens kan via wsw@sp.nl
  • Ook kun je bellen of schrijven met de lokale SP-afdeling in Weert.

www.wswplein.nl