Schokkende resultaten onderzoek SP: vier directeuren thuiszorg in Noord en Midden Limburg verdienen meer dan Balkenende

20 augustus 2008

Ook thuiszorgdirecteuren graaien er vrolijk op los321.145 euro inclusief een bonus van 36.260 euro. Dat is wat één bestuurder van de Zorggroep Noord- en Midden Limburg waaronder ook Thuiszorg Midden Limburg, de grootste thuiszorgaanbieder in Weert, valt vorig jaar verdiende. Het hoogste bedrag in Nederland dat aan één thuiszorg directeur betaald wordt. Dit en meer blijkt uit een eigen onderzoek van de SP dat gisteren gepubliceerd werd.

De verrijking aan de top van instellingen die met belastinggeld worden betaald is de SP en heel veel Nederlanders al jaren een doorn in het oog. Dat er ook bij de thuiszorginstellingen flink op los gegraaid wordt is al langer bekend, maar de resultaten uit haar eigen onderzoek vindt de SP schokkend en schandalig.

Uit het onderzoek, waarin geen namen zijn gepubliceerd, blijkt dat één bestuurder van de Zorggroep Noord- en Midden Limburg in 2007 een salaris van maarliefst 321.145 euro bruto, inclusief een bonus van 36.260 ontving . Dit is het hoogste bedrag in Nederland dat aan één thuiszorgdirecteur betaald wordt, twee en een half keer zoveel als de minister president.

Een meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer, en het kabinet vinden dat bestuurders in de publieke of semi-publieke sector niet meer mogen verdienen dan het salaris van de minister-president. Die verdiend per jaar 128.000 euro*. Veel daadkracht toont het kabinet echter niet om die norm te handhaven, want uit het rapport van de SP blijkt dat maarliefst 40 procent van alle thuiszorgbestuurders in Nederland meer verdiend dan Balkenende.

Nog drie andere bestuurders bij Zorggroep Noord- en Midden Limburg verdienen meer dan de premier. Zij kregen in 2007 achtereenvolgens 279.228 euro inclusief een bonus van 31.530 euro, 162.873 euro, en 158.304 euro bijgeschreven. Al deze salarissen worden betaald met belastinggeld.

De SP vindt deze gang van zaken schandalig. Vier thuiszorgbestuurders in Midden en Noord Limburg die meer verdienen dan de minister president. Dezelfde graaiers die eerder dit jaar aan hun medewerkers vroegen 20% van hun loon in te leveren, en ze anders dreigden te ontslaan. In Weert is deze maatregel door actie van de SP en het comite ‘Stop uitverkoop thuiszorg Weert’ gelukkig niet doorgegaan.

SP- kamerfractieleider Agnes Kant: “Met de introductie van marktwerking is een mentaliteit meegekomen onder bestuurders van ‘pakken wat je pakken kan’, terwijl werkers in de thuiszorg onder druk gezet worden om salaris in te leveren en de hulp verschraalt. Het kabinet moet nu keihard ingrijpen: als een organisatie de maximumnorm voor bestuurders niet accepteert, moet de vergunning om AWBZ-zorg te verlenen worden ingetrokken. Dan geven ze er blijk van niet met gemeenschapsgeld om te kunnen gaan.”

De SP zal op zeer korte termijn aan het Weerter college van Burgemeester en Wethouders vragen of zij dit ook een schandalige zaak vindt, en in te grijpen. “De SP is van mening dat dit college actief beleid moet gaan voeren om zorginstellingen te dwingen geld op een andere manier uit te geven dan aan enorm hoge salarissen en bonussen aan bestuurders. Ze werken met publieke gelden, ook die van de gemeente Weert.’ Aldus SP raadslid Herman Beuvens

* In september 2007 was het salaris van de ministers en de premier ongeveer 128.000 euro. De cijfers van de salarissen van de thuiszorgbestuurders hebben ook betrekking op 2007 en worden dus met het ministersalaris van 2007 vergeleken. Gemeld moet worden dat door de salarisverhoging die het kabinet zichzelf toebedeeld heeft ministers en de premier in de toekomst meer gaan verdienen. Over 2008 zal de premier 186.000 euro gaan verdienen, en de ministers 169.000 euro. Het kabinet heeft besloten dat de norm voor het salaris van bestuurders in de publieke en semi-publieke voortaan het ministersalaris, dus 169.000 euro, is.

Bericht en het volledige rapport op de landelijke SP website: Thuiszorgorganisaties die salarisplafond negeren moeten vergunning verliezen
Salarisverlaging thuishulpen definitief van de baan! Overwinning voor comité en SP
Rudy Nordhausen in 2005: Thuiszorg en de rijke directeuren