Fusie sociale diensten gaat niet door

16 november 2006

Fusie sociale diensten gaat niet door

De gemeenten Nederweert, Weert en Cranendonck hebben na meer dan een jaar praten geen overeenstemming bereikt over een intergemeentelijke sociale dienst. De SP was altijd al tegen een fusie, met name omdat de volksvertegenwoordiging bij dit belangrijke beleid niet ‘op afstand’ moet worden gezet zoals bijvoorbeeld bij de sociale werkvoorziening ‘De Risse’ ook is gebeurd.

In augustus 2005 kwamen de gemeenten Nederweert, Weert en Cranendonck met een voorstel om te komen tot een Intergemeentelijke Sociale Dienst. Eind die maand informeerden SP’ers in die gemeenten de klanten en peilden de meningen. De SP stemde in de raad van Weert tegen het onderzoek met dit voornemen.

De nadelen van een grote sociale dienst zijn te groot; ‘meer afstand, meer bureaucratie en minder democratie’. Op bijeenkomsten in april en juni en in brieven herhaalde en verfijnde de SP haar kritiek. Dit leidden onder andere tot het standpunt van Weert dat een bestuur zoals bij werkvoorziening ‘De Risse’ niet de voorkeur van Weert had.

De SP-afdelingen in Weert, Nederweert en Cranendonck zijn verheugd over het niet doorgaan van het voorstel. Wel vindt men dat waar mogelijk moet worden samengewerkt, onder andere om de dienstverlening te verbeteren. Daarbij is een goede, open en dienstbare benadering van de klant noodzakelijk.