'Comité Vrouwen in de Bijstand wil uitleg over aanpak bijstandfraude'

20 juli 2006

'Comité Vrouwen in de Bijstand wil uitleg over aanpak bijstandfraude'

geldWorden vrouwelijke bijstandstrekkers in Weert meer en beter gecontroleerd dan andere mensen met een uitkering? Dat wil het Comité Vrouwen en de Bijstand uit Weert weten van Burgemeester en Wethouders.

Aanleiding voor de vraag zijn gesprekken die het comité gehad zegt te hebben met een beleidsmedewerker Sociale Zaken en een sociaal rechercheur. Beide personen zouden hebben gezegd dat vrouwen sneller frauderen omdat ze sneller aan een nieuwe relatie zouden beginnen. Volgens het comité is er hierdoor sprake van discriminatie.

Aan het College van B&W en de raad van de gemeente Weert

Betreft: huisbezoeken Sociale Dienst

Datum: 6 juli 2006

Geacht College, geachte raad,

In de krant las ik het volgende bericht:
De Amsterdamse Dienst Werk en Inkomen gedraagt zich ‘niet behoorlijk’ als het gaat om huisbezoeken bij mensen met een uitkering, concludeert de Gemeentelijke Ombudsman. Iedereen die in Amsterdam een uitkering aanvraagt krijgt te maken met onaangekondigde huisbezoeken. SP-Kamerlid Jan de Wit wil duidelijke voorwaarden: “Fraudeurs moeten hard worden aangepakt, maar behandel niet iedereen met een uitkering als crimineel.”

Kort geleden heb ik over dit onderwerp een stevige discussie gehad met onder andere de sociaal rechercheur en een beleidsmedewerker van Sociale Zaken.
Het verweer van beide was dat bepaalde categorieën uitkeringsgerechtigden “sneller fraudeerden”. Zij duidden daarbij expliciet op het voorbeeld van gescheiden vrouwen “want die begonnen snel weer aan een nieuwe relatie”.

Onze stichting vind vind dit discriminerend en stigmatiserend. Een crimineel heeft meer rechten want de politie krijgt alleen bij een ernstige verdenking en na toetsing door een rechter een huiszoekingsbevel.
Hoezo, tweedeling/tweede rangsburger? Leven wij in een rechtstaat of een politiestaat?

Overigens zijn wij tegen ALLE frauders, groot of klein.

Graag uw reactie op de stellingname door uw ambtenaren. Graag zouden wij ook zien dat u inzicht geeft in uw huisbezoek-beleid.

Met groet,

M Matveld