SP Weert wil prestatieafspraken De Risse

22 december 2004

SP Weert wil prestatieafspraken De Risse

De SP wil dat er prestatieafspraken gemaakt worden met sociale werkvoorzieningschap De Risse. De vele klachten en opmerkingen waarvoor opeenvolgende bestuurders en directie in het verleden doof bleven, zijn voor de SP reden zich ook voor de toekomst kritisch te blijven opstellen. Aldus de partij in een brief aan het Weerter gemeentebestuur.

De resultaten van het recente onderzoek bij De Risse zijn voor de SP een bevestiging van wat de partij al eerder in 1997 en 2000, na eigen onderzoek, bij de gemeente en het bestuur en directie van De Risse heeft gemeld.

Voor de toekomst lijkt het er op dat met de vervanging van de directeur, het hoofd personeelszaken en de bestuursvoorzitter, er eindelijk verbeteringen mogelijk zijn. Een voorbeeld hiervan is het serieus oppakken van de verbetervoorstellen van de SP en het recente gesprek van het Comité De Risse Sociaal met het bestuur van De Risse. De SP heeft vertrouwen voor de toekomst, maar geen blind vertrouwen.

SP-voorzitter H. Bouten: "Het is jammer dat het zolang heeft moeten duren, in het verleden werd op onze meldingen door het toenmalige college van B&W volstaan met de reactie dat het slechts individuele gevallen betrof. In elk bedrijf is wel eens wat, zei vier jaar geleden nog de toenmalige verantwoordelijke wethouder en bestuursvoorzitter van De Risse."

De SP is van mening dat de medewerkers van De Risse de afgelopen zeven jaar veel ellende bespaard zou zijn gebleven, "als de verantwoordelijke bestuurders van toen wat meer gebruik gemaakt hadden van hun verstandelijke vermogens, hun sociale gevoel hadden geactiveerd, de oogkleppen afgegooid en zich daadwerkelijk hadden geïnformeerd over het reilen en zeilen bij De Risse. De problemen bij De Risse hadden dan in een vroegtijdig stadium aangepakt kunnen worden, iedereen had tevreden kunnen zijn en de directeur had niet ontslagen hoeven te worden."

Voor wat betreft de prestatieafspraken wijst de partij er op dat het rapport verbetervoorstellen van de SP 25 punten bevat waarop De Risse op haar sociale prestaties kan worden afgerekend.

De brief aan de gemeente uit 1997
De brief aan de gemeente uit 2000