Intimidatie wel degelijk bekend bij De Risse; directeur liegt

22 juni 2004

Intimidatie wel degelijk bekend bij De Risse; directeur liegt

In de media verklaart directeur R. Kühl van De Risse dat hij nooit iets opgevangen heeft over intimidaties, zelfs geen geruchten. Hij liegt.

In april 1997 al schreef de SP een brief aan het bestuur van de Risse en de gemeente met daarin het verzoek een onderzoek in te stellen naar misstanden bij de sociale werkplaats. De klachten van de vele werknemers die de SP had gesproken gingen onder andere over intimidatie van personeel en klachten over de leiding van De Rissebedrijven. Naar aanleiding van het in te stellen onderzoek moeten maatregelen worden getroffen, zo vond de SP al in 1997. In hun reactie gaven zowel De Risse alsook de gemeenten te kennen dat de ‘eventuele grieven’ niet van algemene (werksfeer, leiding) maar 'van individuele aard' waren en 'dat er voor de individuele werknemers voldoende wegen waren om hun klachten aan de orde te stellen'...

In november 2000 doet de SP onderzoek naar de werkomstandigheden bij De Risse. In de onderzoeksrapportage wordt herhaaldelijk melding gemaakt van intimidatie door leidinggevenden, misbruik van machtsposities en een gebrek aan aandacht voor de medewerkers en hun handicap. Conclusie van de SP: bestuur en directie hebben onvoldoende oog voor de belangen van de werknemers en zijn daarom ongeschikt voor een functie in de sociale werkvoorziening. Gevolgen blijven echter wederom uit.

In dezelfde maand publiceert de directie van De Risse een eigen onderzoek waaruit zou blijken dat een hoog percentage van de werknemers tevreden zou zijn. In de gepresenteerde resultaten worden echter geen aantallen en alleen gemiddelden voor het hele bedrijf genoemd. Ook word onvermeld gelaten dat ongeveer 75 werknemers de codes op de vragenlijst onleesbaar heeft gemaakt, zodat de uitkomsten niet meer herleidbaar zijn tot een bepaalde afdeling. Dit bevestigd de sfeer van angst die ook toen al daar heerste.

Nooit hebben de verantwoordelijke bestuurders de SP en daarmee de werknemers bij De Risse serieus genomen. Mede daardoor hebben de intimidaties zulke erge vormen kunnen aannemen. Men hield elkaar het hand boven het hoofd; het was horen, zien en zwijgen. Dat moet nu afgelopen zijn. Bestuur en directie moeten opstappen en de controle door de gemeente op de sociale doelstelling van de werkvoorziening dient eindelijk serieus te worden opgepakt. De SP zal daarvoor binnenkort wederom met voorstellen komen.

de brief uit 1997
de brief uit 2000