Vijf vragen aan ...

1 september 2003

Vijf vragen aan ...

5 vragen aan ...

Louis Vermeulen, woordvoerder van het bewonerscomité Pastoor Frantzenstraat. Het comité uit de Weerter wijk Keent gaf afgelopen vrijdag een buurtfeest.

Een artikel in Dagblad de Limburger van 1 september 2003

1. Waarom gaven de bewoners een feest?

“Woningcorporatie BALANS wil de huizen in onze straat slopen en daar zijn de bewoners absoluut op tegen. In de Pastoor Frantzenstraat staan 3 koop- en 29 huurhuizen. Vier bewoners willen eventueel wil verhuizen, maar de rest wil blijven. Het comite heeft dit feest georganiseerd om iedereen te laten zien hoe groot de saamhorigheid in deze straat is. We willen gewoon dat de politiek op andere gedachten wordt gebracht.”

2. Wat was er tijdens het feest te doen in de straat?

“Voor de kinderen was het een soort spellenmiddag. Ze konden bijvoorbeeld koekhappen en er stond een springkussen. Voor de volwassenen was het gewoon een gezellig samenzijn. De bewoners hadden allemaal verschillende hapjes gemaakt en eten en drinken waren gratis. Iedereen was welkom. Mensen die het leuk vonden, konden verschillende huizen in de straat van binnen bekijken. Daarnaast konden de gasten die onze actie steunen een handtekening zetten.”

3. Zijn er bijzondere mensen langs geweest?

“Een camerateam van RTL4 heeft opnames gemaakt voor het nieuwe programma Woonbrigade. Ze had onze website bezocht en vond het leuk om te late zien hoe onze buurt in elkaar zit. Verder was wethouder Stokbroeks aanwezig, maar ook mensen van de SP, PvdA, D66 en WAP. We hadden gehoopt dat de burgemeester ook zou komen, maar die had afgezegd. Hij zal ergens anders wel nodig zijn geweest, maar we vonden het toch erg jammer.”

4. Heeft dit feest jullie wat opgeleverd?

“We hopen natuurlijk dat de politiek haar mening herziet. Ik ben ervan overtuigd dat dit feest daar goed voor is geweest. De wethouder zei natuurlijk nog niks, maar volgens mij is ze wel een beetje geschrokken van de saamhorigheid en het gegeven dat het allemaal zo goed gaat in deze buurt. We gaan er dan ook vanuit dat de sloop niet doorgaat.”

5. Het comité heeft al heel wat acties gevoerd. Was dit feest voorlopig de laatste?

“De gemeente is nu aan zet. Binnenkort vinden er weer nieuwe commissievergaderingen plaats en dan zullen we bekijken welke kant de zaak op gaat. Als blijkt dat het er voor ons somber uit ziet, springen we weer op de barricade. In dit huis heb ik al mijn vakanties en geld zitten. Ik wil hier gewoon niet weg. De bewoners proberen de sloop dan ook tegen te houden. Met alle middelen die we hebben.”

Vanessa Bodewes