Bijdrage in de discussie over jongerenparticipatie

26 februari 2003

Bijdrage in de discussie over jongerenparticipatie

De SP heeft zich opnieuw gemeld in de discussie over het oprichten van een jongerenraad in Weert; 'Een Weerter jongerenraad moet zich onafhankelijk van het gemeentebestuur ontwikkelen en een luis in de pels worden om te waken voor een goed jeugd- en jongerenbeleid.'

Overweging
Als het initiatief niet vanuit de jongeren zelf komt, is er een grotere kans dat het mislukt. Indien er op dit moment geen belangstelling bestaat voor een jongerenraad kan er beter een handvest worden opgesteld waarin staat dat jongeren die geïnteresseerd zijn in het opzetten van een jongerenraad in Weert, deze kans van de gemeente moeten krijgen.

Voorstel
Ons voorstel richt zich op de jongeren tussen de 13 en 20 jaar.

• De jongerenraad van Weert behartigt de belangen van jongeren uit de gemeente Weert.
  • De jongerenraad geeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd advies over alles wat met jongeren te maken heeft. Naast adviezen geven is de jongerenraad zelf ook actief.
  • De ideale samenstelling zou zijn minstens 1 jongere per wijk. Deze vertegenwoordiger onderhoudt zelf contact met zijn achterban en stelt zaken aan de orde die bij de jongeren spelen.
  • Zij vergaderen elke maand openbaar in de raadszaal in aanwezigheid van in ieder geval de wethouder en een ambtenaar. Daarbij moet niet al te formeel gewerkt worden, dit schrikt af.
  • De jongerenraad geeft vier maal per jaar een eigen krant uit, die wordt verspreid onder alle jongeren die in de gemeente Weert die het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs volgen. De krant wordt door de leden van de jongerenraad samengesteld.
  • Resultaten van de inbreng van de jongerenraad moeten snel zichtbaar worden, met andere woorden: de raad moet serieus genomen worden.
  • In de werving voor de jongerenraad schakelen we Punt Welzijn, de scholen en de dorps- en wijkraden in. Ook in de verdere begeleiding zien wij een taak voor Punt Welzijn.
  • Wat het kost, moeten we er aan uitgeven.

De SP hecht eraan de status van de jongerenraad duidelijk vast te leggen en uit te dragen, wij hebben geen behoefte aan de onduidelijkheid zoals die nu bij dorps- en wijkraden heerst!

rood.weert.sp.nl