Huurders vragen duidelijkheid over sociaal plan Nederweert

23 maart 2002

Huurders vragen duidelijkheid over sociaal plan Nederweert

Een groep verontruste huurders in het plangebied Moesemanstraat / Kapelaniestraat / Hoge weg heeft aan Woningvereniging Nederweert duidelijkheid gevraagd over het sociaal plan bij sloop. In een brief aan hun verhuurder bevestigen zij de toezeggingen die zijn gedaan op de planpresentatie eind februari.

Het sociaal plan voor de mensen die gedwongen moeten verhuizen bestaat o.a. uit:

• een dubbele tegemoetkoming bij tweemaal verhuizen; bijvoorbeeld bij eventuele herhuisvesting in de nieuwe woningen in het plangebied
  • financiële vergoedingen voor door de huurder zelf aangebrachte verbeteringen aan de woning
  • herhuisvesting houdt in: minstens vervangende gelijkwaardige woonruimte welke voldoet aan de woonwensen van de huurder
    De huurders, die zijn geholpen door leden van SP afdeling Weert, herinneren in hun brief nog eens aan de toezegging dat met alle huurders vóór 31 maart een gesprek wordt gevoerd over de individuele woonwensen bij herhuisvesting en de uit te keren vergoedingen.

Volgens de SP was tijdens de planpresentatie duidelijk de invloed te merken van de eerdere acties in 1999 en 2000 van de partij samen met de bewoners. 'Er werd stilgestaan bij het sociaal plan voor de huurders, immers zij zijn de klanten waar ze als sociaal verhuurder voor verantwoordelijk is. Als de woningvereniging per sé wil slopen, dan moet zij ook tegemoetkomen aan de belangen van de huidige huurders', aldus woordvoerder Marc Haex van de SP.

In hun brief vragen de bewoners van de Moesemanstraat / Kapelaniestraat / Hoge weg ook aandacht voor de democratische besluitvorming. In 1997 heeft de Algemene Vergadering van de Woningvereniging Nederweert ingestemd met het plan om de woningen in het plangebied te zullen renoveren in de periode 1999 t/m 2002. Deze vergadering zal eerst dat besluit moeten herroepen en dit nieuwe plan moeten goedkeuren. De bewoners hopen dat er dan ook een alternatief voor sloop van de woningen kan worden besproken. Dit alternatief ontbreekt vooralsnog in de plannen van de verhuurder en de gemeente Nederweert.

De brief van de bewoners aan de Woningvereniging Nederweert:

Aan het bestuur van de Woningvereniging Nederweert

Betreft: bevestiging toezeggingen ivm herontwikkeling OC-gebied en Kapelaniestraat

Kopie aan: Huurdersoverlegraad, College van B&W, gemeenteraad, pers

Nederweert, 22 maart 2002

Geacht bestuur,

Als groep verontruste huurders in het plangebied Moesemanstraat / Kapelaniestraat / Hoge weg willen wij graag duidelijkheid over de toezeggingen die door uw vertegenwoordigers zijn gedaan op de planpresentatie dd 21 februari 2002. Volgens u zijn er geen notulen van deze bespreking gemaakt, vandaar dat wij hierbij de afspraken bevestigen.

1. Er komt een sociaal plan voor de huurders in het plangebied.
  2. In dit sociaal plan worden ten minste geregeld;
    • een tegemoetkoming in de verhuis- en inrichtingskosten, welke zal worden vastgesteld naar aanleiding van de berekeningen van het NIBUD en eerdere regelingen in den lande (bijvoorbeeld Raamovereenkomst Utrecht)

3. Dit sociaal plan zal op korte termijn worden vastgesteld in een overleg met alle betrokken huurders.
  4. Met alle huurders wordt vóór 31 maart een gesprek gevoerd over de individuele woonwensen bij herhuisvesting.
  5. Er worden in dit gesprek ook afspraken gemaakt over eventuele vergoedingen bovenop de in het sociaal plan vastgelegde bedragen.
  6. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd in een overeenkomst tussen de huurder en verhuurder.

Wij zijn blij dat u op de planpresentatie reeds bent ingegaan op het sociaal plan voor de huurders, immers zij zijn de klanten waarvoor u als sociaal verhuurder verantwoordelijk bent wanneer het gaat over woonruimte.

In 1997 heeft u toegezegd in de periode 1999 t/m 2002 de woningen in het plangebied te zullen renoveren. Met dat besluit is destijds door de Algemene Vergadering van de Woningvereniging Nederweert ingestemd. In verband met de democratische besluitvorming lijkt het ons een goede zaak ook dit plan aan uw leden voor te leggen.

Wellicht kan dan ook een alternatief voor sloop van onze woningen worden besproken. Wij hebben er moeite mee dat er geen alternatief voor dit plan ligt.

Hoogachtend,

Theo van den Heuvel