h

'D66, SP en WAP willen niet meer bidden'

26 maart 2002

'D66, SP en WAP willen niet meer bidden'

'Bidden voor een vruchtbare gemeenteraadsvergadering is niet meer van deze tijd. De politiek heeft Onze Lieve Heer toch niet nodig om de juiste besluiten te nemen. Was getekend: D66, SP en WAP.'

Een artikel in Dagblad de Limburger van 26 maart 2002 door Bas Poell;

Terwijl de vier grote partijen in Weert zich op dit moment louter druk maken over de samenstelling van het nieuwe gemeentebestuur lanceren de drie eenlingen in de gemeenteraad hun eerste gezamenlijke voorstel. Jeffreye Vossen (D66), Paul Lempens (SP) en John van den Boogaard (WAP) willen dat het maandelijkse gebed voor aanvang van de raadsvergadering wordt afgeschaft. Het idee hiervoor ontstond twee weken geleden toen de drie nieuwkomers in de Weerter politiek hun voordoop als raadslid kregen. De wenkbrauwen van de jonge partijleiders gingen omhoog toen burgemeester Karel Majoor de vergadering opende met de traditionele woorden: 'Heer, wij bidden U, stort Uwe mildste zegen over deze vergadering, wil onze geest verlichten, onzeberaadslagingen geleiden, opdat wij geen ogenblik mogen tekortdoen aan onze plicht en in staat mogen zijn de belangen van de gemeente Weert met alle krachten te bevorderen. Wij dragen deze arbeid op tot Uw meerdere eer en tot heil der gemeente Weert. Amen.'

Nog geen tien minuten later, de drie lijsttrekkers waren inmiddels beëdigd raadslid, hoorden zij Majoor de Heer danken voor zijn hulp. 'God, wij danken U na deze arbeid en bidden U dat Gij hem wilt doen gedijen en strekken het heil der gemeente, welker belangen aan onze zorgen zijn toevertrouwd. Moge er vrede en welvaart heersen. Amen.'

D66-lijsttrekker Jeffreye Vossen vindt dat de gemeente Weert kerk en politiek gescheiden moet houden. "De tekst is zwaar rooms-katholiek en niet meer van deze tijd. Daarom lijkt het ons verstandiger het gebed af te schaffen.'

"Helemaal mee eens', zegt WAP-collega John van den Boogaard. "Wij vinden het gebed behoorlijk ouderwets. Op school is het bidden ook afgeschaft. Laat iedereen die wil bidden dat thuis doen.' SP-leider Paul Lempens pleit voor een vervangende, neutralere tekst om de raadsvergadering mee te openen. En als aan die oproep geen gehoor wordt gegeven? "Misschien moeten degenen die het gebed niet willen horen maar een gezamenlijke plaspauze inlassen', lacht de SP'er.

De PvdA in Weert, de partij met drie moslims - twee raadsleden van Marokkaanse en een van Turkse komaf - in de geledingen, vindt het niet nodig om het katholieke gebed af te schaffen. "Het is bij ons geen onderwerp van discussie. Omdat wij respect hebben voor de andere gelovigen in de raad, hoeft de tekst voor ons niet te veranderen.'

Het CDA - en dat zal niemand verbazen - gaat in elk geval niet met Lempens naar het toilet als het gebed wordt uitgesproken. Namens de christen-democraten zegt Pierre Sijben dat hij "het jammer zou vinden als het maandelijkse gebed wordt afgeschaft. Het is voor iedereen toch een moment van bezinning. Als de burgemeester het gebed uitspreekt, weten alle raadsleden dat ze samen iets belangrijks gaan doen. Mensen die het gebed per se niet willen horen, komen wat mij betreft maar wat later de zaal binnen.'

Burgemeester Majoor laat via zijn woordvoerder weten dat hij "niet de indruk heeft dat een meerderheid in de gemeenteraad voor afschaffing van het gebed is.'

Het valt deken Wim Van der Valk op dat vooral de kleinere partijen, die in de bres springen voor meer tolerantie in de samenleving, moeilijk doen over het gebed. "Dan zijn ze opeens minder tolerant.' De deken zegt zich te kunnen voorstellen dat het voor sommige mensen moeilijk is om te bidden voor de maandelijkse raadsvergadering. Toch vindt hij respect voor diegenen die dit wel doen op zijn plaats. -"Het is volgens mij meer een respect-kwestie dan een fundamentele kwestie. Je kunt toch politiek bedrijven zonder dat je samen bidt.'

U bent hier