SP Tweede-Kamerfractie stelt vragen over gouden handdruk ex-directeur van Veldhoven

8 juni 2001

De SP Tweede-Kamerfractie stelde vragen over de gouden handdruk van ex-directeur van Veldhoven van Balans en de gang van zaken bij de fusie van de Bouwvereniging Weert en twee andere corparaties.

De vragen ven het SP-kamerlid remi Poppe aan de staatssecretaris van Volkshuisvesting.

1. Klopt het dat de directeur van de Bouwvereniging Weert (BVW), tevens directeur van het samenwerkingsverband van BVW, Woningbeheer Limburg (WBL) en Vastgoed Roer en Maas (VRM) bij zijn ontslag na een dienstverband van minder dan twee jaar een gouden handdruk van minstens een miljoen gulden heeft bedongen?
  2. Zo ja:
    • acht u het acceptabel als het maatschappelijk vermogen van een woningcorporatie op zo’n wijze wordt aangewend?
    • bent u bereid om uw Inspecteur een onderzoek in te laten stellen en zo nodig de BVW en/of VRM en/of WBL een aanwijzing te geven op grond van art.41 BBSH?
  3. Heeft U kennis genomen van het dossier over bovengenoemde drie woningcorporaties, u op 18 mei jl. toegezonden door een aantal kritische leden van de Bouwvereniging Weert?
  4. Wat is de huidige juridische status van Balans? Heeft u op grond van art.10a van het BBSH al ingestemd met de fusie van genoemde drie corporaties?
  5. Bent u bereid om de Kamer te informeren over uw conclusies met betrekking tot het dossier Balans, in het bijzonder met betrekking tot de volgende aspecten:

• de wijze waarop de interne democratie van de BVW (niet) bewaakt is;
    • de maatschappelijke meerwaarde (of het ontbreken daarvan) van een fusie ten opzichte van een losser samenwerkingsverband;
    • de noodzaak (of het ontbreken daarvan) van een fusie op korte termijn?