Waarschuwing arbeidsinspectie aan De Risse

1 januari 2001

Waarschuwing arbeidsinspectie aan De Risse

Bij een recent bezoek aan De Risse heeft de Arbeidsinspectie overtredingen geconstateerd van de Arbeidsomstandighedenwet. Deze overtredingen zijn vastgelegd in een waarschuwingsbrief welke verzonden is naar De Risse.

De Risse is verplicht de overtredingen binnen een termijn van twee maanden op te heffen. Na afloop van deze termijn zal door de Arbeidsinspectie worden gecontroleerd of dit ook inderdaad gebeurd is.

De constateringen betreffen een aantal materiële overtredingen. Met De Risse zijn afspraken gemaakt om deze op te heffen. Ook de risico-inventarisatie en -evaluatie (wettelijke verplichting voor elk bedrijf) dienen aangepast te worden.

Inzake seksuele intimidatie, agressie en geweld verwijst de Arbeidsinspectie naar de procedure die bij De Risse voor dit soort klachten bestaat. Bij het SP-onderzoek waren klachten binnengekomen inzake seksuele intimidatie maar ook in het eigen werkbelevingsonderzoek van De Risse van eind verleden jaar wordt geconstateerd dat ongeveer tien procent van de werknemers (bijna 70 mensen) last heeft van seksuele intimidatie.

Het bezoek van de Arbeidsinspectie aan De Risse was een gevolg van het klachtenonderzoek van de SP bij werknemers van De Risse in november vorig jaar. De rapportage van dat onderzoek werd ook toegezonden aan de Arbeidsinspectie.

Over de hoofdmoot van de klachten in de rapportage van de SP doet de Arbeidsinspectie geen uitspraak. Deze betreffen de omgang van een aantal leidinggevenden met de werknemers van De Risse. Het gaat daarbij vooral om het soort intimidatie dat mensen monddood moet maken. Klachten hierover vallen buiten het werkterrein van de Arbeidsinspectie.